vrijdag, januari 08, 2010

sneeuwspringspinnetje?



Het is 's morgens vroeg en doodstil om me heen, ik wandel over een grote vlakte door een verse sneeuwlaag en geniet. Alles is wit, dichtbij helder, in de verte diffuus. De horizon onscherp, waar aarde overgaat in zwerk is nauwelijks zichtbaar. Een (weer)fenomeen wat ik wel ken van zomerse zeiltochten, varend op het IJsselmeer of de Noordzee. Je bent één met het niets om je heen. Waar het begint of waar het ophoudt is niet of maar moeilijk te duiden. Ik voel me er prima bij, één zijn in en met het niets, en voelen dat je daar op dat moment dan ook een onderdeel van bent of zelfs het middelpunt!

In de eindeloos witte en verstilde wereld om mij heen, viel m'n oog plotseling op een klein zwart spinnetje. Ik heb er een foto van gemaakt, het lag op z'n rug dood te zijn boven op de nog maar pas gevallen sneeuw. Het leek mij een springspinnetje te zijn, maar hoe kwam zo'n beestje nou boven op die nog maar net gevallen sneeuwlaag te liggen? Waar kwam het vandaan? Het moet zich nog maar even tevoren omhoog geworsteld hebben, dat kan haast niet anders. Maar waarom is dat beestje niet lekker warm onder de dikke sneeuwlaag blijven zitten, dan had het nu misschien nog geleefd. Gedachten die mij daar ineens een poosje bezig hielden, het intrigeerde me! Wat wist ik eigenlijk van spinnen af, niet veel! Toch maar eens op internet kijken, maar voorlopig bleef het voor mij wel een raadsel hoe het daar terecht gekomen was!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hrt sneeuwspringspinnetje pakt het bijtje lekker in voor betere tijgen
het bijtje in de sneeuw had misschien niks ingepakt of was telaat. joke

Christa zei

Hmmm tja...een raadsel?! let it be