vrijdag, januari 29, 2010

Tuinvogels



Geïnspireerd door de nationale tuinvogeltelling afgelopen weekend, heb ik gisteren ook maar eens een half uurtje uit het raam zitten staren. Alles wat voorbij vloog mocht officieel niet worden meegeteld, alleen wat neerstreek of neergestreken was in je eigen tuin was voor de telling van belang. Maar ik deed officieel niet mee, dat kon trouwens ook niet meer, dus had ik alleen maar te maken met m'n eigen criteria. En ik zag het wat ruimer, ook wat overvloog hoorde er voormij bij.

En om daar maar mee te beginnen, ik heb zien overvliegen een stel Zilvermeeuwen, een Blauwe Reiger, een paar Kraaien en naar ik meen nog een Kokmeeuw. En nog veel meer natuurlijk, maar die zaten ook even in m'n tuin. Ik heb geteld 10 à 15 Huismussen, twee Spreeuwen, twee Kauwtjes, drie Eksters, twee Houtduiven, 1 Turkse tortelduif, twee Koolmeesjes, één Roodborstje, twee Pimpelmezen, drie Merels, één Winterkoninkje en een Vlaamse Gaai. En dat allemaal in ongeveer een halfuurtje, ik vond het niet verkeerd.

Behalve de Huismussen, die schuilen in de hoge coniferen en onder de dakpannen, en de Eksters en de Vlaamse Gaaien, trekt het gros van de zangvogels naar elders. Dat is een beetje het probleem geworden in onze omgeving. Teveel rovers op zo'n klein gebiedje, en dan heb ik het niet alleen over de nesten plunderende Eksters en Gaaien, waar er volgens mij ook teveel van zijn, maar vooral en in het bijzonder over die verrekte katten. Want daar lopen er hier echt veel te veel van rond, soms met een vogel in de bek, ruimen die hap! Ze zorgen voor ontzettend veel onrust in onze tuin, zoveel dat er haast geen zangvogel meer broed. En dat is echt wel eens anders geweest, vooral de merel zie ik volgens mij veel minder vaak broeden.
Het is nou eenmaal de aard van het beestje, zo'n kat kan er niets aan doen dat ie zo is. Maar al die mensen die zonodig zo'n beest in huis moeten halen, natuurlijk wel. Want het is echt tegek aan het worden, ik denk dat er op een dag wel vijf tot tien verschillende huiskatten door onze tuin trekken!

Trouwens er schiet me ineens te binnen dat ik vorig jaar achter in de tuin ook een keer een Sperwer een Koolmeesje zag pakken. Vreemd misschien, maar dat vind ik dan wel weer mooi, dat hoort erbij. Verbazend hoe snel die mees geplukt en verorberd werd, pech voor het vogeltje, maar ik vond het een boeiend tafereel.

1 opmerking:

Christa zei

Ik mis toch wel de Tjiftjaf, die noemde je vroeger altijd, kennelijk zaten die wel in Putten. Volgens Jan is het de Belgische mus. Lijkt wel een beetje op een mus maar wel wat slanker met een langere staart. X