zaterdag, januari 16, 2010

lach- en slagwerk



Het was wel lachen in theater 'Orpheus' met de rebels of rhythm, ofwel de boys van de Nederlandse slagwerkgroep 'Percossa'. Het optreden gisteravond in Apeldoorn van de viermans formatie bestaande uit René Spierings, Niels van Hoorn, Jan Willem van der Poll en Eric Robillard vond ik, en zo te horen velen met mij, mooi, humoristisch en overrompelend energiek.

De show begon simpel en klein zonder instrumenten. Met hun handen produceerden ze het ene na het andere ritme op hun eigen lichaam, een vorm van bodypercussion zal ik maar zeggen. Daarna kwamen er diverse nummers met balletjes aan touwtjes, zand, gekleurde buizen met verschillende klankkleuren, waar ze elkaar na verloop van tijd om beurten ook nog eens ritmisch mee op het hoofd sloegen, een klompendansje en nog wat klein trommelwerk. Ze haalden op een erg aanstekelijke manier overal ritme en muziek uit, prachtig!

Na de pauze ging het er allemaal wat spectaculairder aan toe, en kwam er een groot scala aan percussie-instrumenten aan te pas. Van de opzwepende ritmes en de zware slagen op de gigantische Japanse trommels, die voor m'n gevoel seconden lang na resoneerden in m'n hoofd, kon ik maar moeilijk rustig op m'n stoel blijven zitten!



Het was een prachtige en voor mij ook nog eens nuttige voorstelling! Ik ben bezig voor deze mannen een nieuwe studio te ontwerpen in Den Haag. Nu ik het aantal dB's wat de heren produceren nogeens met eigen oren heb kunnen horen en vooral heb kunnen voelen, weet ik maar weer al te goed aan welke uitgangspunten en waarden ik in het ontwerp bepaald geen concessies kan doen.

1 opmerking:

Christa zei

Tjonge wat een energie, wss krijgen ze dat er ook voor terug. Lijkt me leuk.