zondag, augustus 30, 2009

Laarzenpad



Aan de overkant van het Wolderwijd, op een steenworp afstand van Harderwijk ligt al sinds 1973 een prachtig natuurgebiedje. Harderbroek! Aanvankelijk 187 hectare groot, maar door het uitkopen van een boer langs de Ganzenweg in 2005, uitgebreid tot een totaal van ongeveer 272 hectare.

Een lange wandeling was het niet, maar wel een mooie. Vanaf de parkeerplaats aan de Ganzenweg tot aan de uitkijkheuvel in het natuurgebied, was het over het in 2005 aangelegde Laarzenpad ca. 3 km heen en terug, lazen we op het bordje. Wij hebben er denk ik ca. 4 km van gemaakt door ook nog een stukje van het pad af te wijken.

We wandelden door een in alle opzichten rijk gevarieerd gebied. Door rietvlaktes, langs struikgewassen met veel bramen, door een oerbos in wording met een verdwaalde appelboom, langs plassen en over drassige grasvelden. En natuurlijk een ontzettende verscheidenheid aan fauna. Vooral vogels, niet dat we ze allemaal zagen, maar we hoorden ze des te beter. En op een grasveldje nabij de rietkraag zag ik honderden boerenzwaluwen zitten of laag over de grond scheren. Eind augustus, die maken zich natuurlijk al weer op voor de trek naar warmere oorden ergens in Afrika!

Een mooi gebiedje, en zo dicht bij huis ook nog. Jaren geleden had ik een klein stukje van het gebied vlakbij de Knardijk een keer op de schaats verkend, verder was ik daar nooit gekomen. Maar ik heb me nu voorgenomen het gebied vanaf heden in elk seizoen wel een keer te bezoeken!

Geen opmerkingen: