vrijdag, augustus 14, 2009

eenmaal, andermaal



Twee maal is scheepsrecht, andermaal stonden we voor de slagbomen maar deze keer vormden ze geen belemmering meer, we konden nu gewoon doorrijden. Onderweg naar de parkeerplaats aan je linkerhand voor de helft gemaaide brandnetelvelden, en ergens rechts in het veld een afgedankte MI-8 'Search And Rescue' helicopter van de Duitse luchtmacht. Er kan nu met kleine gezelschappen in worden vergaderd of in gegeten, gedronken en gelachen, las ik op een bordje. Evenlater aangekomen bij de parkeerplaats nabij Strandpaviljoen 'Brennels Buiten', werd ik heel even door een licht gevoel van teleurstelling overvallen, is dit het nou!?

Maar toen we eenmaal aan de wandel waren, was dit gevoel snel omgeslagen in enthousiasme! En niet alleen bij mij, maar ook bij J en onze kleinkinderen Roos en Daan. Moeilijk voor te stellen, dat dit hier een paar jaar geleden nog gewoon vlak boerenland was. Je wandelt nu langs water en bamboebossen, over zandduinen en langs allerlei prachtige (on)kruid- en brandnetelveldjes. Ergens staat een tipi of wigwam in het veld, en weer ergens anders een mongoolse ger. Er liggen bootjes in het water en er is een strandje. Maar wat mij het meest opviel is de enorme rijkdom aan vegetatie, insecten en vlinders. En dat nog maar na een paar jaar! 'k Ben heel benieuwd hoe dat over een jaar of tien zal zijn.

Nadat we in het Strandpaviljoen uitgebreid hadden geluncht, hebben we ook de kledingwinkel van Brennels nog bezocht. Prachtige kleding, voorlopig alleen nog casual touch voor vrouwen zoals ze dat hier noemen, gemaakt van brandnetelstof en biologisch katoen. Niet goedkoop trouwens, maar wel apart. En wat ook niet onbelangrijk is, vind ik de wetenschap dat je iets aan je lijf hebt hangen, dat niet ergens in één of ander derde wereldland door kinderhandjes is gemaakt.

Nieuwsgierig geworden naar de bedenker en oprichter van dit alles, heb ik in de winkel een autobiografie van Bob Crébas (1951) gekocht. Maar verder is de winkel aan mij niet erg besteed, de natuur op 'Brennels Buiten' boeit mij meer. Die zal daar naar mijn inschatting de komende jaren constant aan verandering onderhevig zijn. Een proces dat de moeite van het volgen waard is, ik zal hier zeker vaker komen!

1 opmerking:

Christa zei

Dat wil ik ook wel eens bekijken. las er laatst over, maar dat had jij waarschijnlijk ook gelezen.