vrijdag, september 04, 2009

irritaties



Maandagochtend, ik kan niet in de mailbox, ik heb geen internet! Wel werd ik op het scherm gefeliciteerd voor de aankoop van een Speed Touch 780 modem, maar dat stond er bij mijn weten al een paar jaartjes. Laat ik de pc nog maar eens een opnieuw opstarten, misschien helpt dat het zaakje opgang te brengen, niet dus. De DSL is niet, of niet correct aangesloten las ik op het scherm. Hoe kan dat nou, gisteravond deed alles het nog perfect, wat is er vannacht gebeurd? Bij mijn weten hadden we geen onweer gehad vannacht, want dat zou een mogelijke verklaring voor de storing kunnen zijn.

Laat ik de spanning maar eens even een paar minuten van het modem halen, wie weet is dat het. Ook niet, zou het dan misschien de splitter kunnen zijn? Laat ik die er ook maar eens even tussen uit halen, en de lijn direct op het modem aansluiten. Maar ook dat leverde niets op. Wat is er nog meer? De centrale natuurlijk, de quattrovox in de meterkast, dat zal het zijn, laat ik ook daar de stekker maar eens eventjes uittrekken. Helaas, ook dat bood geen soelaas.

Dan toch m'n provider maar bellen! Een beetje geïrriteerd was ik natuurlijk al geworden door het gesodemieter op de maandagochtend, maar de echte irritaties moesten nog komen. En ze kwamen snel! Na eerst zeker tien keer het bekende even geduld a.u.b. al onze medewerkers zijn nog in gesprek te hebben moeten aanhoren, kon ik mijn verhaal doen. Voor zover zij het konden bekijken was er niets mis met de aansluiting, alles klopte, of ik de spanning er al eens vanaf had gehad? Ja hoor! Dan denk ik dat we niets voor u kunnen doen! Belt u de KPN maar, want daar ligt zeer waarschijnlijk het probleem.

Het storingsnummer van de KPN geeft keuzemenu op keuzemenu op keuzemenu! Denk je eindelijk de goede keuze te hebben gedaan, krijg je ook daar weer minutenlang te horen, even geduld a.u.b. al onze medewerkers zijn nog in gesprek. Heb je eindelijk iemand aan de lijn, blijk je toch nog de verkeerde keuze te hebben gedaan, welwillend als ze zijn, werd ik doorverbonden. Er volgde desalniettemin wederom een hele rits keuzemenu's, maar uiteindelijk stond iemand mij te woord. Van alles werd er weer uit de kast gehaald, dit moest ik doen en zus moest ik eens proberen, maar allemaal zonder resultaat. Op mijn verzoek met spoed een monteur langs te sturen, kreeg ik te horen dat dat op z'n vroegst overmorgen kon. Of dat echt niet eerder kon? Nee, het is niet anders, wat een bedrijf!

Woensdag rond het middaguur, de monteur had het snel gezien. Ik had een analoog modem, en dat werkt niet op een isdn aansluiting, ik moest natuurlijk een isdn modem hebben! Wat is dat nou weer voor een onzin, het heeft al jaren zo gewerkt! Toch was het zo, een nummerwijziging van een dikke maand geleden was de oorzaak, en de KPN had het nieuwe modem er toen al tussen moeten zetten. Excuus! Hoe het dan toch een hele maand goed heeft kunnen draaien is me dan een raadsel. Maar goed, het nieuwe modem was snel aangesloten, maar internet hadden we nog steeds niet! De monteur kon daar verder ook niets meer aan doen, hij gaf me een hand en weg was 't ie. Haast, ik moest m'n provider maar weer eens bellen. In eerste instantie zei iemand me daar dat er nu een verkeerd modem was geplaatst, en dat ik weer bij de KPN moest zijn. Toen was bij mij de maat wel vol, van kastje naar de muur sturen noemen ze zo iets. Na veel heen en weer gesteggel kreeg ik uiteindelijk dan toch een vent aan de lijn die iets meer verstand van zaken had. Het bleek simpelweg een kwestie te zijn van de juiste code in m'n nieuwe modem invoeren, en hup we waren uit de brand. We konden weer mail ontvangen en versturen!

Vanmorgen las ik in de krant, dat schrijven gelukkig maakt. Of dat ook opgaat voor het schrijven van dit soort tobberig proza vind ik op z'n minst discutabel, maar een beetje opluchten deed het me wel!

1 opmerking:

Anoniem zei

evert,geloof me, een "feest" der herkenning!!! Renske heeft er ook al eens een column over geschreven.
afgelopen week nog had mijn werkgever een urenlange ergernis omdat het maar niet wilde lukken om "gewoon" de telefoonlijn weer aan de praat te krijgen...
groetjes Marjon