maandag, januari 05, 2009

levensfasen



Een nieuw jaar met nieuwe kansen, of een nieuwe dag met nieuwe kansen, ook goed, want zo moet je het natuurlijk wel zien.
Carpe Diem!
Wat het allemaal gaat worden dit jaar? De tijd zal het leren! Donkere wolken genoeg aan de horizon, maar daar laat ik mij niet door frustreren, al steek ik mijn kop nou ook weer niet helemaal in het zand. Maar ik heb er zin in, ik ga er weer fris tegen aan, plannen zat!

Ik heb trouwens net gelezen dat ik aan mijn derde en laatste levensfase begonnen ben, dat is dus toch een beetje nieuws zo aan het begin van het nieuwe jaar. De westerse mens kent momenteel een gemiddelde levensduur van ca. 74 jaar voor mannen en ca. 80 jaar voor vrouwen. Een tijd die vanaf de geboorte tot aan de dood grofweg in drie levensfasen is in te delen t.w.
1e levensfase: vanaf de geboorte tot aan het 21e jaar;
2e levensfase: vanaf het 21e jaar tot aan het 65e jaar;
3e levensfase: vanaf het 65e jaar tot aan het overlijden.

Er is ook een meer gedetailleerde indeling van levensfasen, maar ook daarvan begint de laatste levensfase rond het 65e jaar.
Natuurlijk wisten we dit allemaal al lang, dus is het ook geen nieuws. Maar als je het allemaal zo op een rijtje ziet staan, sta je er toch weer even een moment wat langer bij stil!



Vanmorgen hebben we de troep van de kerstdagen weer opgeborgen. Het was leuk, maar ik ben blij dat de maand december voorlopig weer achter ons ligt. Op naar het voorjaar en het licht, al gaat het volgens bartjes eerst nog een poosje heel hard vriezen, maar dat is ook leuk!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

mooi nummer!
toch wel weer lekker januari; ook al viel het afscheid van december (en dan vooral de vakantie) me zwaar.....
Het is net een koude nieuwjaarsduik, als je door bent, is het goed. x

Anoniem zei

Wat zal het ons brengen,je weet niet hoe,een liedje uit Harderwijk
met korenslag.Joke