maandag, januari 26, 2009

'Marskamp'



Als je vanuit Harderwijk over de N302 (Leuvenumseweg/Flevoweg) richting Garderen en verder rijd, zie je op een gegeven moment rechts op de Ermelose Heide, ter hoogte van de Postweg, een beeld van een Romeinse wachter zitten. Rijdend vanuit de auto was mij het beeld al vaak opgevallen, maar bekeken had ik het tot aan vanmiddag nog nooit. Ik vind het een idiote creatie!

Vaak als ik langs het mij zo bekende heidegebied rij, gaan mijn gedachten terug naar de jaren zeventig en begin jaren tachtig van de vorige eeuw. Naar de wandelingen, fietstochtjes en autoritjes die ik met J en de kinderen vanuit Putten regelmatig ondernam naar deze plek. Dan denk ik aan die keer dat we op een Kerstavond in het donker daar rondreden met de auto en vast kwamen te zitten in de sneeuw, en dat wij dank zij E jr. toch nog weer thuis kwamen. En aan zweefvliegen in de zomer met 'Der Kleine Huhu'. Het duurde even voordat we hem in de lucht hadden, maar daarna hebben we ons zelfgebouwde modelletje ook nooit meer gezien. Verdwenen in het heiige zwerk! Ik denk aan tekenen en aquarelleren met z'n allen op zondagochtend, en aan die keer dat ik er met mijn bijenkasten stond toen de hei bloeide. Ik ken(de) deze plek dus redelijk goed!

Maar nooit heb ik geweten dat ook de Romeinen daar hebben gebivakkeerd. Middels een aantal gevonden potscherven hebben ze dit ontdekt. Je moet trouwens wel goed kijken, anders zie je nog niks. Het is maar goed dat ze er een wachtpost hebben neergezet. Het marskamp, zo las ik, is in 170 jaar na Christus in één dag aangelegd door 6000 legionairs. Het meet 250 x 350 meter en is omringd door een wal van bijna 1 meter hoog en een greppel van 1,5 meter diep. Dat is nogeens een veilige vesting!

Om de heide instant te houden, loopt er nu ook een kudde schapen rond en hebben ze een prachtige schaapskooi gebouwd. Het staat er allemaal al weer een tijdje, maar ik had het daar tot vanmiddag nog nooit gezien. Mooi? De Ermelose Heide is wel een stukje veranderd in 30 jaar, maar dat kan ook haast niet anders!

Geen opmerkingen: