zaterdag, oktober 03, 2020

Over de Nieuwe Zijderoute.

Onlangs las ik in de krant dat het goederentransport per vliegtuig en schip ernstig verstoord is geraakt door de coronapandemie. Maar dat de goederentreinen het echter moeiteloos hebben overgenomen, en nog vaak goedkoper en sneller ook. De coronapandemie heeft dus kennelijk toch ook nog iets goeds voortgebracht. Het treinverkeer over de Nieuwe Zijderoute tussen China en Europa bijvoorbeeld is booming als nooit tevoren. Begrijpelijk, de trein doet er 2 weken over, een schip is 6 weken onderweg. Een behoorlijke tijdwinst dus, en tijd is geld. Daar staat tegenover dat er ca. 50 standaardcontainers op een trein passen en bijna 24.000 standaardcontainers op het grootste containerschip, de HMM Algeciras! Een alternatief voor de scheepvaart zal het treintransport over de ca. 9500 km lange Nieuwe Zijderoute waarschijnlijk niet snel worden.

Geen opmerkingen: