donderdag, oktober 22, 2020

kwelgeesten van een jeugdig fietsertje

Aan de oostelijke kant van de noordelijke Veluwe liggen een paar hoge puisten in het landschap. De Filipsberg en de Knobbel, toppers in het noord/oost veluws stuwwallencomplex van resp. 50 m en 59 m hoog, die ik als jeugdig fietsertje vaak hartgrondig heb vervloekt. Tussen beide toppers in ligt trouwens ook nog de Wezeperberg, maar die is slechts 45 m hoog. Maar ook hoog genoeg om je naast je vader op een fiets die op de groei gekocht was, en waarvan het zadel dus sterk was verlaagd om de beenlengte tot de ook nog eens met houten klossen verhoogde pedalen te verkorten, op die helling te doen zuchten van ongemak en ellende. Je zat niet goed op zo'n fiets, de verhoudingen waren totaal zoek. Het mooie is dat ik jaren later als puber met een passende fiets, samen met vriendjes de route over de bergen regelmatig met plezier heb gefietst!

2 opmerkingen:

Historie Onno A. Hoekstra zei

Ja, leuk en vergeet de Grebbeberg niet, ik heb jarenlang gefietst naar de Grafische school in Utrecht vv Nijkerk over de Amersfoortse Berg en bij Soesterberg over de Knobbel, 28 km. Later kreeg ik mijn Puch dat scheelde stukken...

Evert Veldkamp zei

Tjonge Onno, maar je bent er wel groot en sterk van geworden!