woensdag, augustus 28, 2019

...herinneringen bij de kapper


Parvaneh (Vlinder) Masoemi is haar naam. Ze komt uit Iran, maar woont al een half mensenleven in Nederland, en heeft sinds 2006 een eigen kapsalon in de Bruggestraat in het historisch hart van Harderwijk, alwaar ze bij tijd en wijle mijn haardosje onder handen neemt. Het toeval wil, dat Kapsalon de Vlinder gevestigd is in het pand waar wij in de jaren tachtig van de vorige eeuw woonden, en waar we allemaal mooie herinneringen aan hebben overgehouden. Onze kinderen zaten nog op de middelbare school, of waren net aan een studie begonnen. Ze waren thuis, of kwamen thuis, zal ik maar zeggen.
Het oude huis ademde sterk de sfeer van vroeger, en prikkelde immer onze nieuwsgierigheid naar de bouwhistorie en de vroegere bewoners. En dan de serene rust van de diepe tuin aan de achterzijde, een rust die op gezette tijden a.h.w. werd geaccentueerd door het carillon van de Grote Kerk, prachtig!
Herinneringen die in mij opkwamen toen ik vanmorgen mijn haardosje weer eens aan de zorgen van Parvaneh toevertrouwde. Het huis is nu verdeeld in meerdere woonunits. Maar aan de voorzijde is het nog als vroeger, behalve het feit dat de huidige kapsalon destijds mijn werkkamer was.

Geen opmerkingen: