maandag, juli 14, 2014
een sloopscheepje
De 'Pieter Schelte', één van de grootste schepen ter wereld, zo niet de grootste, wordt in het z.g. binnenmeer van Maasvlakte 2 in een periode van ongeveer vier maanden afgebouwd, las ik onlangs in de Volkskrant. Daarvoor moet i.v.m. een diepgang van 25 meter, het binnenmeer verder worden uitgebaggerd. De 'Pieter Schelte', een uit de kluiten gewassen catamaranachtig schip van 382 meter lang en 124 meter breed, maximum snelheid 14 Kn (25,9 km/h) is voor het grootste deel gebouwd op de Zuid-Koreaanse Deawoo-werf.
Tijdens de afbouw periode worden o.a. de 65 meter lange balken van het hefsysteem geïnstalleerd, die per schip uit Italië worden aangevoerd. De 'Pieter Schelte', een investering van zo'n 2,3 miljard euro, is bestemd voor het verwijderen en installeren van onderstellen tot 25.000 ton en bovenbouwen tot 48.000 ton van olie- en gas-platformen op zee. Het schip kan door haar dubbele boeg de platformen a.h.w. in z'n geheel omvatten en optillen en er mee weg varen. Maar behalve als mammoetheffer, zal het schip straks ook als pijpenlegger functioneren, en ook in die hoedanigheid is het tot op heden de grootste ter wereld. Overigens zal dat niet al te lang het geval zijn, want het Nederlands offshorebedrijf 'Allseas' heeft ook nog plannen voor de bouw van de 'Ingenieur', een werkschip met een breedte van rond de 160 meter dat tot 72.000 ton uit zee kan tillen. Met beide mammoetheffers speelt 'Allseas' in op de verplichting van de oliemaatschappijen om olie- en gasplatforms die niet meer in productie zijn van zee te verwijderen. Dit betreft de komende tijd alleen al in de Noordzee vele tientallen exemplaren.
Maar goed, eerst krijgen we de 'Pieter Schelte' dus nog. Eind 2014 zal het schip naar verwachting op de Maasvlakte 2 arriveren. Ik ben benieuwd welke vaarroute zo'n kolos vanuit Zuid-Korea gaat nemen. De sluizen in zowel het Suezkanaal als het Panamakanaal zijn te smal, dus zullen ze onder 'Kaap de Goede Hoop' of onder 'Kaap Hoorn' door moeten. Ik las dat de 'Pieter Schelte' door 80 cm dik ijs kan ploegen, waarmee ze inspelen op boorontwikkelingen in Arctische wateren. Ik kan me echter, ondanks de smeltende ijskappen, nog niet voorstellen dat ze via de Beringstraat voor een Noordelijke route zullen/kunnen kiezen. Ben zeer benieuwd, één ding lijkt me erg leuk, namelijk weer eens een dagje fietsen op Maasvlakte 2 (zie o.a. ook mijn stukje 'Maasvlakte 2' van 27 juli 2009) wanneer de 'Pieter Schelte' daar enkele maanden in het z.g. binnenmeer ligt afgemeerd!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten