woensdag, april 16, 2014

opsporen roofkunst


Na een kwartiertje zat ik al te knikkebollen, slecht teken, dit wordt niks. Ik had veel meer spanning verwacht van 'The Monuments Men', de meest recente film van en met George Clooney naar de gelijknamige non-fictie bestseller van Robert M. Edsel.
Een ongewone groep Amerikaanse militairen - bestaande uit museumdirecteuren, curators en kunsthistorici - krijgt aan het eind van de Tweede Wereldoorlog de opdracht om door de Nazi’s geroofde kunstwerken uit Duitsland te halen om ze terug te kunnen geven aan de rechtmatige eigenaars. Een welhaast onmogelijke missie aangezien de mannen meer verstand hebben van Michelangelo dan van een semi-automatisch geweer.

Af en toe leek het wel of we naar een lachfilm zaten te kijken. Ik vond weinig samenhang in de film, a.h.w. een beetje hinken op twee gedachten. De separate avonturen van de heren kunstbeschermers oogden vaak als een kluchtige schelmenkomedie. Maar toen er doden vielen, werd het ineens serieus, en werd de film een plechtig eerbetoon aan de mannen die hun leven in de waagschaal stelden voor het achterhalen van historische kunstwerken. Anders dan de eerste helft van de film, maar ik vond het evengoed toch ook weer lachwekkend.

Ik had meer verwacht van deze film met George Clooney, Matt Damon, Bill Murray, Cate Blanchett en Jean Dujardin. Een z.g. sterrencast, maar ze slaagden er met z'n allen niet in om de juiste snaar bij mij te raken. Een slaapverwekkend middagje was me bespaard gebleven, als ik vooraf de recensies goed gelezen had. Enfin volgende keer beter!

Geen opmerkingen: