woensdag, april 09, 2014

International Abstraction 1949-1960


Ooit stonden we met onze oudste dochter voor het markante door Frank Lloyd Wright ontworpen Solomon R. Guggenheim museum in New York voor een gesloten deur vanwege verbouwingswerkzaamheden. (Zie m'n stukjes 'New York' van 12 september 2006, zie ook 'Guggenheim Museum New York' van 11 november 2011). Balen destijds, maar vandaag hebben we in het Cobra Museum in Amstelveen 51 schilderijen en sculpturen kunnen bewonderen die we destijds in New York zijn misgelopen. In de op j.l. 5 april geopende expositie, een keuze uit de kerncollectie 'midcentury art' van het befaamde museum, hebben we de radicale artistieke ontwikkelingen gezien, die in de jaren '50 van de vorige eeuw plaats vonden. We hebben werken gezien van wereldberoemde Amerikaanse grootheden als o.a. Pollock, Rothko, de Kooning en Francis. Maar ook de werken van minder bekende internationale pioniers uit die tijd zoals Baziotes, Guerrero, Mathieu, Marca-Relli en Okada waren zeer de moeite van het bekijken waard, evenals de werken van kunstenaars die destijds aan Cobra deelnamen zoals o.a. Alechinsky, Appel en Jorn.

Bizar eigenlijk, dat juist in de grauwe jaren '50 van de vorige eeuw de wereld van de kunst zo in beweging was. Ondanks of misschien juist dank zij de vele beperkingen van die tijd, die in alle geledingen van de samenleving voelbaar was, ontstond aan beide zijden van de Atlantische Oceaan een grote verscheidenheid aan gewaagde kunststijlen en avant-garde initiatieven. Van abstract expressionisme en Art Informel tot kunstenaarsgroepen als Cobra en het Spaanse Dau al Set. De experimentele kunst beleefde een grote opleving, er ontstond hernieuwde belangstelling voor vrijheid van individuele expressie en spontaniteit. Kunstenaars experimenteerden met onorthodoxe materialen, technieken en onderwerpen. Tegelijk was er aandacht voor eerdere kunststromingen, zoals het Surrealisme. De Franse schrijver Michel Tapié sprak van un art autre - een radicale breuk met alle traditionele ideeën over stijl en compositie en een verschuiving naar iets totaal anders.

International Abstraction 1949-1960; From the Guggenheim Collection to the Cobra Museum Amstelveen is in menig opzicht sowieso een kleurrijke tentoonstelling. Maar de zichtbare zoektocht naar vernieuwing, en bovenal de vitaliteit die na ruim een halve eeuw nog altijd van de werken afspat, stemden me pas echt vrolijk!

Geen opmerkingen: