maandag, april 21, 2014

cyborgs & privacy


'Bereid u voor op een bestaan zonder privacy' las ik vorige week in een artikel van Bard van de Weijer in 'Sir Edmund' de weekendbijlage van de Volkskrant. Want met metadata wordt iedereen een geheime dienst. Mooi is dat, maar dat wil ik helemaal niet! Ook al heb ik sinds jaren een blog en kun je me de laatste tijd op facebook tegenkomen. Maar met zowel het één als het ander ga ik vrij selectief om, sowieso hang ik mijn privézaken niet aan de grote klok. Een naïeve conclusie, als ik het artikel van Bard van de Weijer serieus moet nemen, en dat doe ik! Wetenschappers en juristen schijnen al jaren te waarschuwen voor de gevaren van de verzameling van metadata door opsporings- en inlichtingendiensten. Als je iemand afluistert weet je niet zeker dat diegene de waarheid spreekt. Maar metadata liegen niet, je ziet gewoon hoe iemand zich gedraagt!

Komt bij dat ik onlangs 'The Circle' gelezen heb, het nieuwste boek van de Amerikaanse schrijver Dave Eggers (1970) een soort Orwelliaanse roman. Een dikke pil waar ik niet vanaf kon blijven, maar waar ik desalniettemin in toenemende mate onrustiger van werd. Het boek gaat over Mae Holland, een 24-jarige vrouw die komt te werken bij The Circle. Een modern technologiebedrijf dat in eerste instantie doet denken aan een combinatie van Facebook, Google en Twitter. Ze ervaart daar een hoge werkdruk, en voelt ze zich tevens gedwongen haar persoonlijke leven te delen. De slogans 'Geheimen zijn leugens' en 'Privacy is diefstal' heeft het bedrijf hoog in het vaandel staan. Slogans die min of meer ontleend lijken te zijn aan Orwells 1984. Daarin houdt de staatspartij haar burgers immers de volgende slogans voor 'Oorlog is vrede, Vrijheid is slavernij en Onwetendheid is kracht'.

En dan is er ook nog de Google Glass. Je ziet hem nog niet veel, maar hij is volop in ontwikkeling en komt er aan. De bril bestaat uit een camera en een knop waarmee foto’s gemaakt kunnen worden, een touch pad aan de zijkant, overvloed aan gyroscopen en versnellingsmeters, een kompas, meerdere radio’s, een micro USB-lader-poort, diverse microfoons, en een kleine speaker. Een bril waarmee een hoop leuke dingen mee kunnen worden gedaan. Maar ook een bril waarmee je iemand ongemerkt kan filmen of informatie over kan inwinnen!

Hoe kunnen we onze privacy in de nabije toekomst nog beschermen? Niet dus, volgens Bard van de Weijer. Alles in openheid, als je daar niet tegen kan, zit er niets anders op dan gemaskerd door het leven te gaan. Ik moet aan zowel het ene als aan het andere niet denken!

1 opmerking:

jokevan Doggenaar zei

Overal zitten negatieve en positieve kanten aan. Maar je moet wel alert blijven.