woensdag, juli 24, 2013

architectuur versus 3d printer


In de wereld van architectuur en techniek gebeurd veel. Interessant, en als vanouds probeer ik het een beetje te volgen, maar ik ben bang dat ik zo langzamerhand wat achter loop. En dat moet ik maar accepteren ook, het is niet anders. Maar evengoed heb je af en toe wel eens van die momenten dat dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Niet zo vreemd uiteraard, ik heb m'n hele werkleven weinig anders gedaan, dan me bezig houden met architectuur en techniek. En nu heeft de 3D printer, schaal 1:1 zijn entree gedaan in de architectuur. Een nieuw fenomeen, voor mij althans en ik denk voor wel meer vakgenoten, het is nog zo prematuur allemaal. Maar er zijn in Nederland al wel enkele architectenbureaus die zich in de techniek en de bruikbaarheid van geprinte bouwconstructies e.d. verdiepen. Heel verstandig natuurlijk, voor deze ontwikkeling in de bouwwereld kan je echt niet weglopen!

Een 3D printer is een apparaat dat op basis van digitale bouwtekeningen min of meer willekeurige driedimensionale objecten kan produceren. Dit gebeurt door het object laag na laag op te bouwen. Een proces dat ze rapid-prototyping noemen, een verzamelbegrip voor het snel vervaardigen van fysieke prototypen. In Amsterdam pakt bureau DUS Architects (Hans Vermeulen 1977, Martine de Wit 1977 en Hedwig Heinsman 1980) het heel voortvarend aan. Ze zijn begonnen met een grachtenpand te printen aan het Buiksloterkanaal in Amsterdam-Noord. DUS Architects heeft de 3D printer genaamd 'KamerMaker' zelf ontwikkeld. Bijzonder is dat de buiten en binnenkant van het pand gelijktijdig wordt geprint en de onderdelen vervolgens als een soort groot LEGO systeem aan elkaar worden bevestigd. Belangstellenden kunnen op de bouwplaats de bouw van het eerste pand aan de te ontwikkelen Noordergrachtengordel volgen, en zien hoe de onderdelen worden geprint en geëxposeerd. Dat wil ik zien, ik ga binnenkort zeker een keer kijken.

De KamerMaker, ontwikkelt samen met Ultimaker Ltd. Gablab Protospace en OpenCoop, is de eerste verplaatsbare 3D printer die kamers en meubels kan printen. De KamerMaker kan in diverse soorten plastic printen en in de toekomst mogelijk ook met gerecycled plastic. Omdat het interieur en exterieur tegelijk worden geprint, ontstaat er een grote vrijheid in vormgeving voor o.a. de ornamentiek en andere details. Behalve dat bezoekers kunnen volgen hoe het grachtenpand groeit, worden ze ook geconfronteerd met een bouwplaats waar ruimte is voor hun input. De eerste kamer die geprint wordt, is de ontvangstkamer, een soort showroom waar de bezoekers welkom zijn om meer over het 3D printen te leren. Elke kamer daarna krijgt een functie die te maken heeft met educatie, co-creatie en onderzoek op 3D gebied. In de keuken zal geëxperimenteerd worden met 3D printen in aardappelzetmeel. In de Recycle Room worden plastic flessen versnippert tot printmateriaal voor de Kamermaker, en in de Fitting Room kunnen bezoekers meedenken over het ontwerp.

Geen opmerkingen: