woensdag, januari 16, 2013

doldrums

Posities VendéeGlobe race op woensdag 16 januari '13 rond 12.00 uur.
Een eigen zeilboot heb ik jammer genoeg niet meer, maar virtueel zeil ik tegenwoordig nog dagelijks. Ik volg de VendéeGlobe, een solo non-stop zeilwedstrijd rond de wereld (zie ook mijn stukje 'zeilwedstrijdje' van j.l. 24 december) elke dag via www.vendeeglobe.org. Leuk, maar vooral ook spannend, met name de race tussen de koploper en de nummer twee. Die zitten elkaar al sinds de start in de Bretonse plaats Les Sables d'Olonne op 10 november j.l. dicht op de huid. Alhoewel er momenteel een gat van rond 200nm tussen de nummers één en twee zit, kan dat in de Intertropical Convergentie Zone, de windluwe zone rond de evenaar, die door zeilers de doldrums wordt genoemd zo weer teniet gedaan worden. De koploper heeft de doldrums reeds bereikt, ben benieuwd! In ieder geval is de strijd met nog ca. 3000nm voor de boeg absoluut nog niet beslist.

In welke hoek zal de wind ons straks brengen?
Wat ik trouwens ook aardig vond is dat ik gisteren door een zeilmaatje werd gebeld. Of ik misschien niet weer eens zin had, om ergens in april a.s. met hem naar de overkant te zeilen. Afhankelijk van de wind de River Orwell op naar Woolverstone of Ipswich of naar Lowestoft of Great Yarmouth. Een zeiltochtje heen en terug vanaf IJmuiden van om en nabij 270nm. Dat staat uiteraard in geen enkel opzicht in verhouding met wat die gasten in de VendéeGlobe presteren, maar het is zeker zo leuk!

Daar heb je het al! Toen ik gisteravond bovenstaand stukje over de VendéeGlobe schreef, zat er nog een gat van rond de 200nm tussen beide koplopers. Nu, amper driekwart etmaal later, is dat gat al meer dan gehalveerd. François Gabart, de nummer één in MACIF heeft op 03º55'33"N/28º03'54"W op een koers van 20º nog een kruissnelheid van 9,9kts (nm), terwijl Armel Le Cléac'h, de nummer twee in Banque Populaire op 01º07'1"N/28º13'15"W op een koers van 25º nog een snelheid heeft van 15,2kts (nm). Die komt dus snel naderbij, maar goed die valt straks uiteraard ook terug in snelheid, terwijl die van nummer één geleidelijk aan weer gaat oplopen. Maar voor het zover is, blijft de vraag hoe dicht ze elkaar dan genaderd zullen zijn. Hoe dan ook, het is en blijft tot aan de finish in Les Sables d'Olonne spannend!

Geen opmerkingen: