donderdag, januari 31, 2013
reddingboot
In 'De Reddingboot' een uitgave van de KNRM die ik als donateur vier keer per jaar krijg toegezonden, werd in het recente januarinummer de boot van de toekomst gepresenteerd. De NH 1816-klasse, genoemd naar verzekeraar de Noordhollandsche van 1816, wiens goededoelenstichting de aanschaf van een nieuw type reddingboot financiert. Het duurt nog even voor hij te water gaat, maar bij Damen Shipyards in Gorinchem zijn ze j.l. december met de bouw begonnen. En in oktober a.s. staat de eerste proefvaart van het nieuwe paradepaardje van de KNRM gepland. Ik zie er naar uit.
Reddingsboten hebben me altijd al geboeid, de spannende reddingsverhalen die ik vroeger las van Klaas Toxopeus (1904-1981) die tot 1964 schipper was op de 'Insulinde' hebben daar zeker aan bijgedragen. In welke haven ik ook kwam, als het een KNRM station was ging ik altijd even kijken wat er lag. In Hindeloopen, waar we vaak lagen, was mijn favoriete ligplaats in de Hylperhaven pal naast de 'Alida' een reddingboot van de Valentijn klasse, in 1995 gebouwd op de scheepswerf Habbeké in Volendam. De boot die een bemanning heeft van 4 personen weegt 8 ton en is 10,60 x 4,10 x 0,75 meter, en met een motorvermogen van 2 x 450 pk heeft ze een max. snelheid van 34 knopen. Maar dit terzijde, de nieuwe NH 1816 komt in de plaats voor reddingboten van de Arie Visserklasse, de huidige zware jongens van de KNRM op de Noordzee, die één voor één zullen worden vervangen.
De Arie Visserklasse heeft een romp die lijkt op een grote surfplank met een ronde kop. De NH 1816 heeft een scherpe romp en een bijlvormige boeg. Een rompvorm die zorgt dat de boot minder zware klappen maakt op het water dan de Arie Visser. De NH 1816 snijdt beter door het water en de G-krachten worden rond de 45 % minder. Verder accelereert de NH 1816 beter, waardoor hij wendbaarder is als je brekers wilt ontwijken op ruwe zee. Door de constructie van de boot, het kunststof stuurhuis is akoestisch ontkoppeld van de aluminium romp, heeft de bemanning minder last van trillingen en lawaai. De 90 decibel aan herrie van de Arie Visser wordt daardoor terug geschroefd tot max. 75 decibel, waardoor de bemanning weer zonder headset met elkaar kan communiceren, wat minder vermoeiend is.
Het ontwerp van de NH 1816 is door Damen Shipyards ontwikkeld in samenwerking met KNRM, architect De Vries Lentsch en de TU Delft. Internationaal hebben de beoogde kwaliteiten van deze boot al aandacht getrokken. Het ziet er haast naar uit dat de KNRM met haar keuze in het wereldwijde reddindswezen een voortrekkersrol vervuld.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten