zondag, november 18, 2012

familiedag VII


De 7e familiedag werd afgelopen zaterdagmiddag in restaurant 'Willem Barentsz' in Natuurpark Lelystad gehouden. Voormij was het de 4e keer dat ik van de partij was, de eerste 3 keren heb ik verstek laten gaan. Familiereünie, wat moet ik ermee dacht ik, niks voormij! Maar inmiddels heb ik een ietwat genuanceerdere kijk op het familiegebeuren gekregen, sterker nog, deze keer had ik zelfs samen met m'n neef E.J. uit Muiden de reünie georganiseerd. De beoordeling of het een succes was laat ik graag aan de 38 deelnemers over, maar ik vond het leuk.
In m'n welkomstwoord voor deze dag had ik het over het thema 'veranderend landschap'. Want sinds de tijd dat onze stamouders nog in Hattem en omgeving leefden is er landschappelijk nogal het één en ander veranderd. Door de aanleg van de nieuwe spoorbrug bijvoorbeeld, werd Hattem vanaf de IJssel gezien deels aan het oog onttrokken. En de nieuwe Hanzelijn, die op 6 december a.s. officieel door koningin Beatrix wordt geopend, is in het landschap ook moeilijk te missen.

Reden om ons eens over de Hanzelijn te laten afzakken vanaf ruim 2 meter boven de zeespiegel via Kampen en Dronten naar een locatie in Lelystad op ca. 4,5 meter beneden de zeespiegel. Lelystad, de plaats die vernoemd is naar Cornelis Lely, de oervader zou je kunnen zeggen van het 'veranderende landschap'. En het eind is met die smeltende gletsjers en stijgende zeespiegel nog lang niet in zicht. Om thema en begrip te visualiseren had ik voor deze middag een paar filmpjes mee genomen over de Zuiderzeewerken. Maar uiteraard was het thema ondergeschikt aan de hoofdreden van ons aller aanwezigheid daar. Want die was en bleef uiteraard primair in het teken van ontmoeting en oude en nieuwe familieverhalen staan. Een andere reden was er gelukkig niet voor deze 7e familiedag.

Behalve enkele filmpjes met een schuin oog te hebben gezien over de Zuiderzeewerken, hebben we daar gewandeld en o.a. gekeken hoe de Otters werden gevoerd. Verder was de wijn prima en het koud- en warm buffet met de toepasselijke naam 'Nieuw Land' kon niet beter. Nadat we tijdens de koffie weer een paar vrijwilligers hadden aangewezen voor de organisatie van de volgende familiedag over 2 à 2,5 jaar, namen we rond een uur of halfacht afscheid van elkaar, en ging een ieder weer zijns weegs.

Geen opmerkingen: