maandag, juli 27, 2009
Maasvlakte 2
Nieuwsgierig geworden door een bericht over Maasvlakte 2 in de Volkskrant begin juli j.l. onder de kop 'Woorden in de branding', zijn we gisteren maar eens de kant van het Rotterdamse havengebied opgereden. Tien voornamelijk Rotterdamse dichters hebben ter promotie van de Maasvlakte 2 en het bijbehorende bezoekerscentrum FutureLand, een gedicht geschreven over het nieuw te winnen land, de branding, de zee en de wind.
Zittend op het terras van FutureLand, en uitkijkend over zee en het nieuwe land in wording, konden we gisteren de gedichten, door de dichters zelf voorgedragen, middels een z.g. poëziepaal (één voor elke dichter) via onze eigen gsm beluisteren. Daarmee bevond je je a.h.w. 'live' in het gedicht van de dichter van jou keuze. Het gedicht van Jules Deelder, dat ik daar heb beluistert en thuis nog eens heb kunnen nalezen ging als volgt:
MAASVLAKTE
Waar zee was
heerst land
Water verdronken
in zand
Langs uiterste rand
serene rust van
tankopslag
Door draden kracht
centrale knetterend
boomloze verte
in knalt
brandt Eeuwige Vlam
boven buitenaards
landschap
Van God verlaten
helicopter-
plat
Als je over de A15 en de N15 naar FutureLand rijd, passeer je op een gegeven moment een bilboard waarop de Weense kunstenaar Hans Schabus staat afgebeeld, zeilend in de 'Forlom', een klein houten eigenhandig gebouwd zeilbootje ter grote van een Piraatje. Hij zeild daar op een plek waar dit soort bootjes absoluut niet thuishoren, namelijk op de grens van de Yangtzehaven en de Europahaven en is op weg naar de toekomstige entrée van de nieuwe Maasvlakte.
In FutureLand las ik dat Schabus hiermee het enorme contrast tussen de menselijke maat en de kwetsbaarheid van de binnenzeilende, kleine houten 'Forlom' versus de schaal en technologie van de haven wil uitdrukken!
Maasvlakte 2 is voorlopig nog niet klaar, volgens de planning zal het eerste bedrijf vanaf de ca. 2000 hectare grote vlakte in 2013 operatief kunnen zijn, en zal het pas in 2033 volledig in bedrijf kunnen zijn. In tussentijd kan en zal zich op het braak liggende nieuwe land nog een rijke flora ontwikkelen, maar die zal daar op termijn natuurlijk weer verloren gaan.
Wat niet verloren zal gaan is de wettelijk verplichte compensatie voor het verlies aan natuur en milieu door de aanleg van Maasvlakte 2. Dat gebeurt in zee en in de duinen. Ten zuiden van de Maasvlakte krijgen zeenatuur en vogels extra bescherming in een gebied dat ongeveer 25000 hectare groot is, en ten noorden van Hoek van Holland komt er een extra duingebied bij van ongeveer 35 hectare.
De contrasten in dit gebied zijn bizar merkten we al fietsend in dit gebied. Enkele nog braak liggende terreinen op de eerste Maasvlakte met de mooiste flora, tussen kilometers lange reeksen opslagtanks, containers, kranen, windmolens, industriële installaties en gebouwen. En dan ineens fiets je zomaar in het prachtige duingebied rond het Oostvoornse Meer, en is het industriële geweld rondom voor even aan het oog onttrokken.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
2 opmerkingen:
Fascinerend hè, mooi gedicht ook van de burgemeester van de nacht.
Geachte heer Veldkamp,
Wij danken u voor het leuke stukje op uw blog. Graag zouden wij u een fietsroute boekje willen toesturen, wilt u zo vriendelijk zijn om, indien u interesse heeft, uw adres gegevens door te geven?
Met vriendelijke groet,
S. de Bode,
Havenbedrijf Rotterdam n.v.
(s.bode@portofrotterdam.com)
Een reactie posten