vrijdag, november 21, 2008

muzeeum



Het stormt buiten en het is koud, maar ik zit lekker binnen dus last heb ik er niet van. Maar voor de loodsen die nu hun werk moeten doen op de Westerschelde of in welk zeegat dan ook, is dat wel even wat anders. Die moeten ook bij storm maar zien dat ze gezond en heelhuids aan boord komen van die varende flatgebouwen. Dat is absoluut geen sinecuur, ook al zit je bij zo'n grote jongen aan lijzijde natuurlijk behoorlijk in de luwte.
Deze gedachtenspinsels gingen ook even door m'n hoofd toen we afgelopen maandag zaten te lunchen in Brasserie Evertsen op het De Ruyterplein nabij jachthaven Michiel de Ruyter in Vlissingen. Van daaruit hadden we een aardig uitzicht op de Westerschelde en de loodshaven. Zo konden we goed zien hoe die gasten met hun snelle bootjes, bij het overigens vrij rustige weer van toen, onder het toeziend oog van Michiel de Ruyter op z'n sokkel de haven in en uit stoven. Mooi baantje, het lijkt mij wel wat!



Het nabij gelegen 'muZeeum' het zeeuws maritiem museum aan de Nieuwen Dijk, hebben we ook nog bezocht. Door tijdgebrek zijn we er een beetje te snel door heen gegaan, maar we komen vast een keer terug om het beter te bekijken. De grafische vormgeving van het toegangsbewijs is mooi gedaan vind ik, de letters 'mu zee wn' in de branding. Het museum vertelt ons over de zee en de brandinggolf doet de laatste lettergreep um omslaan.

Op de terugweg hebben we nog een wandelingetje gemaakt en thee gedronken in Magasin-Grandcafé 'd'Ouwe Werf' in het ons geliefde, en nu zo heerlijk verstilde stadje Veere. Middels de zeelandroute, over de stormvloedkering in de Oosterschelde enz. en Rotterdam zijn we terug gereden naar huis. Onderweg, ergens in Zeeland nog, werden we denk ik op de foto gezet, we zagen in ieder geval een lichtflits. Ik mag er toch wel vanuit gaan, dat ze ons ter herinnering aan deze mooie dag, de foto zullen toesturen!

Geen opmerkingen: