donderdag, december 07, 2006

gemaal Parksluizen



Gistermorgen moest ik voor project RTV Rijnmond op de Schiehaven zijn in Rotterdam.
Niet ver daar vandaan ligt gemaal Parksluizen, en iedere keer als ik daar langs rij, gaan mijn gedachten naar het verleden, zo ongeveer 41 jaar terug.
Gemaal Parksluizen houd in mijn geheugen een apart plekje bezet. Het was voor mij het allereerste project, dat ik als jonge bouwkundige in 1964 bij mijn toenmalige werkgever t.w. architectenbureau van der Grinten en Heijdenrijk in Amersfoort geheel zelfstandig mocht uitwerken. Iets wat ik natuurlijk ook heel graag wilde.

Maar ik heb het wel geweten, ik voelde mij soms een drenkeling kan ik me herinneren, ze hadden me in het diepe gegooid.
Het was een mooie kans om te laten zien wat ik kon, maar het ging mij bepaald niet gemakkelijk af. Het is allemaal goed gekomen, maar de uitwerking heeft mij destijds als jonge hond zo ongeveer bloed zweet en tranen gekost. Misschien iets te overdreven gezegd, maar toch!
Van de maquette die ik toen heb gemaakt, heb ik de foto's nog steeds in mijn bezit. Normaliter doe je zoiets primair voor een opdrachtgever, maar in dit geval werkte het voor mij ook heel verhelderend.

Er zijn daarna natuurlijk nog vele andere projecten geweest, die ook niet altijd gemakkelijk waren, maar door ervaring en gewenning ga je daar wel anders mee om.

Gemaal Parksluizen is een uit gewapend beton opgetrokken bouwwerk. De vertikale en horizontale bekistingsdelen geven het beton zijn profilering en bepalen het gevel aanzien. Het gebouw heeft een slakkenhuisachtig pomphuis met een daaraan gekoppeld
rechthoekig woongedeelte, alhoewel ik me afvraag of dat nu ook nog als zodanig in gebruik is, het komt mij voor dat het nu meer als kantoorruimte is ingericht.
In het pomphuis is onlangs een nieuwe volledig geautomatiseerde elektrische pomp geplaatst met een capaciteit van ca. 20m3/s en nog een dieselpomp voor nood. Aanvankelijk stond er alleen een dieselpomp met een capaciteit van ca. 10m3/s.

Het gemaal, onder beheer van het Hoogheemraadschap van Delfland, is een onmisbare schakel in het beheersbaar houden van de waterhuishouding in het achtergelegen Delfland, één van de laagst gelegen gebieden, zoniet het laagst gelegen gebied van Nederland.

1 opmerking:

Joke van Doggenaar zei

Jij voelde je als een drenkeling toen 41 jaar geleden.Maar gelukkig je hebt je hoofd boven water kunnen houden.Misshien omdat je zo'n lief hebbende echtgenoten thuis er altijd voor je was en de kinderen!