woensdag, maart 29, 2023

Veranderend landschap.

Pas zijn we sinds lange tijd weer eens naar Kasteel het Nijenhuis geweest om naar kunst te kijken. Veel van de in impressionistische stijl geschilderde (IJssel)landschappen van Jan Voerman (1857-1941) hebben we vaker gezien, maar in de geest van de tentoonstelling 'Het veranderlijke landschap' viel er nu een uitgebreide verzameling schilderijen van zijn hand te bezichtigen. Wat mij opviel is dat de veranderingen in het IJssellandschap nogal meevielen. Zeker qua sfeer, ook nu zien we de monumentale stapelwolken, de weidse luchten en het vee in de uiterwaarden nog, die Voerman zo'n 100 jaar geleden schilderde. Kijken we echter naar de details (de hedendaagse bebouwingen, bruggen, energiemasten etc.) in het IJssellandschap, dan zien we natuurlijk wel verschillen tussen toen en nu, alhoewel ik dat eigenlijk ook nog weer mee vindt vallen. 

In de z.g. tuinzaal van Kasteel het Nijenhuis was de tentoonstelling 'Zoeken naar Vermeer' te zien. In 1972 publiceerde Dirk Hannema, de grondlegger van Museum de Fundatie, de brochure Over Johannes Vermeer van Delft, twee onbekende jeugdwerken en een andere visie op zijn oeuvre, waarin hij zes werken uit zijn privé collectie met grote zekerheid aan Vermeer toeschreef. Toeschrijvingen die toen al niet door iedereen serieus genomen werden en nu door niemand meer geloofd worden. Toch was Hannema zeer overtuigd van zijn eigen kennis van kunst. Bijna zijn hele volwassen leven zocht Dirk Hannema naar Vermeers. Met de tentoonstelling die ons o.m. liet zien hoe hij dat deed waren we vrij snel klaar.

Geen opmerkingen: