zondag, maart 12, 2023

Verkiezingen


Je kan denk ik wel zeggen dat water de bron is van het leven, zelf bestaan we nota bene voor bijna 70% uit water. Goed water en waterbeheer is dan ook van levensbelang, en vraagt nogal wat expertise. Woensdag a.s. zijn er verkiezingen, waaronder die voor de waterschappen. Die zijn behalve voor veilige dijken o.m. ook verantwoordelijk voor schoon en voldoende oppervlakte water. Het waterschap 'Vallei en Veluwe', waar de gemeente Harderwijk onder valt, heeft met een totaal oppervlak van bijna 246000 hectare daarvoor totaal 16 rioolwaterzuiveringen ter beschikking.  Bovenstaand schema dat ik onlangs in de Volkskrant zag staan in een stuk van Kim van der Gouw, laat zien hoe dat in zijn werk gaat. 

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik wel eens gedacht heb, ach die waterschappen, moeten we die nog steeds in stand houden. Wat zij doen, kan de provincie toch ook, scheelt ook nog in kosten. De waterschappen vallen toch al onder de verantwoordelijkheid van de provincie. De provincie kan immers waterschappen oprichten en opheffen, terwijl ze ook nog eens belast is met het toezicht op het functioneren van de waterschappen. Inderdaad, maar ze mist wonderlijk genoeg wel de expertise van de waterschappen! 

De taken van de waterschappen staan overigens niet op zichzelf. Ze hebben allerlei raakvlakken met andere terreinen, zoals o.m. ruimtelijke ordening, natuurbeheer en milieubeheer, werkterreinen van provincies en gemeenten dus. Een goede afstemming van het beleid tussen waterschappen enerzijds en gemeenten en provincies anderzijds is daarom erg belangrijk. 

Al met al ben ik er wel achter, dat het beheer van het water en de zorg voor de techniek die het water onder controle moet houden in dit complexe landje van levensbelang is. Daarom ga ik hoe dan ook a.s. woensdag behalve voor de Provinciale Staten ook stemmen op een nieuw algemeen bestuur voor het waterschap 'Vallei en Veluwe'!

Geen opmerkingen: