zondag, juni 20, 2021

Kip à la Calvados.

Eten met vrienden is samen genieten van lekker eten en drinken. We vinden het één van de geneugten van het leven. Deze keer waren wij aan de beurt om de dis rijkelijk te vullen, hetgeen we doorgaans met veel enthousiasme doen. Maar het is ook altijd weer spannend, wat zullen we nou weer eens op het menu zetten. Na enig praktiseerwerk kwamen we tenslotte uit op 'Kip à la Normande' een recept uit Normandië, onze favoriete vakantiestreek, zie o.a. ook mijn stukje 'Een lekker streekdrankje' van 24 mei j.l. 

De ingrediënten van 'Kip à la Normande' ofwel kip gestoofd in calvados en appelcider en geserveerd met gebakken appel zijn: Kippenpoten, ongezouten roomboter, calvados, sjalotten, knoflook, champignons, appelcider, crème fraîche, kippenbouillon en een Elstar appel. Het één en ander uiteraard in de juiste verhoudingen en gradaties bij elkaar gebracht, en naar behoefte met peper en zout op smaak gebracht

Alles ging lekker tijdens het kookproces, maar op een gegeven moment drong het tot mijn schrik door dat ik toch een foutje had gemaakt. Hoe stom kan je zijn, ik had i.p.v. 35 ml Calvados 350 ml Calvados over de kippenpoten uitgegoten, 10 x zoveel als de gewenste hoeveelheid!  Aanvankelijk dacht ik dat het recept hiermee totaal verprutst was, maar niets was minder waar, iedereen vond het heerlijk. De meeste alcohol was natuurlijk verdampt tijdens het verdere kookproces, maar de smaak gelukkig niet.
'Kip à la Normande' met teveel Calvados, heerlijk!

Geen opmerkingen: