vrijdag, april 30, 2021

een nieuwe warmtebron

Buiten waait het, de regen striemt met vlagen tegen het raam, maar ik merk het amper. Veilig zit ik lekker droog en warm achter mijn pc, en lees ik geconcentreerd met samengetrokken wenkbrauwen een interessant artikel over magnetische ompoling d.w.z. dat de magnetische noord- en zuidpool op Aarde van positie wisselen. Jezus mina, dat zou wat zijn zeg, ik val al lezend van de ene in de andere verbazing. Maar dan valt plotseling mijn pc uit, en dat niet alleen ook het licht, kortom alles in huis wat op stroom draait. Ik linkte het probleem gelijk aan de buren waar ze aan het verbouwen zijn en toevallig met elektra bezig zijn. Maar dat bleek bij nader inzien onterecht, dus moest ik wel bij onszelf op zoek naar de oorzaak. En zo kwam ik er na enig speurwerk achter dat onze cv ketel de boosdoener was. 

Snel een monteur gebeld. Een uurtje later was de diagnose gesteld: De cv ketel is na 20 jaar aan vervanging toe! Wat nu? We gaan natuurlijk niet in de kou zitten, maar ad hoc beslissen hoe we het één en ander dan gaan oplossen is nu we uiteindelijk allemaal van het aardgas afmoeten ook niet zo eenvoudig. Moeten we nog gewoon een nieuwe cv ketel aanschaffen, of kunnen we, in afwachting van een mogelijk gemeentelijk warmtenet, beter leasen? Moeten we soms voor een warmtepomp kiezen, of kunnen we beter denken aan een hybride variant, die zowel aardgas als elektra aan kan? Kortom, wat is wijs. Na enig gewik en geweeg hebben we de knoop maar doorgehakt en voor de snelste oplossing gekozen t.w. de aanschaf van gewoon een nieuwe cv ketel. Kan ik tenminste morgen alweer lekker droog en warm verder lezen met waar ik gebleven was.

Geen opmerkingen: