donderdag, maart 04, 2021

Vertrokken, samen met zijn vriend.

Gisteren is Jeroen van Merwijk (1955), één van de beste, zo niet de beste tekst- en liedschrijver van Nederland op 65 jarige leeftijd overleden. Samen met zijn vriend is hij naar elders vertrokken.

JEROEN VAN MERWIJK: 'Mijn Vriend De Dood' (zie youtube) 

Ik heb een vriend die ik al ken 
Van voordat ik geboren ben 
Al met de zaadcel en het ei 
Was hij erbij 

En hij heeft me sinds die tijd 
Van ver en dichtbij begeleid 
Hij is een trouwe reisgenoot 
Mijn vriend de dood

Hij is rustig, zegt niet veel 
Geeft zwijgend iedereen zijn deel 
Je kunt van hem altijd op aan 
Hij zal nooit iemand overslaan 

Het is zeker dat hij vroeg of laat 
Een keertje aan de voordeur staat 
Hij maak een eind aan al ieders nood 
Mijn vriend de dood 

Mijn vriend de dood 
Wordt vaak gevreesd 
Door de armen van geest 

Want hij heeft een frisse kijk 
Hij is ad rem en vindingrijk 
Nu eens gebruikt hij snelverkeer 
Een losse steen en beestenweer 
Dan weer een torpedoboot 
Mijn vriend de dood 

Ooit al weet ik niet wanneer 
Zie ik hem voor de eerste keer 
Dan zegt ie:zo, daar zijn we dan 
Ouwe reus, dacht je ervan? 

Zullen we maar weer eens gaan? 
Ik zal hem op de schouders slaan 
Ouwe jongens krentenbrood 
Mijn vriend de dood

Geen opmerkingen: