dinsdag, november 17, 2020

Anno 1970, mijn eerste auto.

Wat was ooit jou eerste auto vroeg mij onlangs iemand. Nou dat kon ik hem wel vertellen. Want de eerste auto ben ik in tegenstelling tot de meeste andere auto's, behoudens de huidige, die ik in de loop der jaren heb gehad, nooit vergeten! De uit 1963 daterende Wartburg 311 uit het voormalige Oost-Duitsland, zag er in 1970 nog uit om door een ringetje te halen, prachtig, en dat voor een habbekrats! Nergens roest, en als je het portier dicht gooide klonk het zeer massief en degelijk. En ook het interieur zag er nog bijna als nieuw uit. 

Alleen onder de motorkap was het niet pluis! De daar aanwezige 3 cilinder tweetaktmotor liet het te vaak afweten. Na bijna elk ritje van enige betekenis, zat ik weer met mijn hoofd onder de motorkap. Alsof ik er verstand van had. Maar op één of andere manier kreeg ik hem toch meestal wel weer aan de praat, al was het niet van harte. Toen echter tijdens een toertje door een weidegebied op een zondagmiddag de hele uitlaat er onderuit klapte, en niet alleen wij maar ook de koeien in de wei zich lam schrokken door de oorverdovende herrie, en de koeien met de staarten omhoog op hol sloegen, was het mooi geweest. Naar de sloop met dat ding, een halfjaar voornamelijk ergernis was genoeg geweest!

Geen opmerkingen: