vrijdag, november 13, 2020

Rotsen, kliffen, zee en lucht.

Onlangs 'Het Zoutpad' gelezen, een mooi verslag van de Engelse Raynor Winn en haar man Moth van een slopende maar louterende voettocht over het oeroude South West Coastal Path. Een traject van ca. 1000 km langs de verweerde kusten van Devon, Cornwall en Dorset, een landschap van rotsen, kliffen, zee en lucht. Raynor Winn en haar man Moth, die recent door een speculatieschandaal en ziekte elke vorm van bestaanszekerheid zijn kwijtgeraakt, zijn met de moed der wanhoop tot dit impulsieve besluit gekomen. Een tijdje weg van alles en iedereen. 

Ik heb 'Het Zoutpad' praktisch in één adem uit gelezen. Door de bijna poëtische manier van schrijven neemt Winn je mee op de lange voettocht. Maar dat niet alleen, het is ook een inspirerend en openhartig geschreven verhaal over omgaan met verdriet, de helende kracht van de natuur en de herontdekking van de ware betekenis van het leven, als je alles bent kwijtgeraakt. Het is in meerdere opzichten een bijzondere ontdekkingsreis. En passant gingen mijn gedachten trouwens ook vaak terug naar vroeger toen ik zelf in Cornwall, samen met mijn kinderen en echtgenoot, delen van het pad heb gelopen. Het was voor mij ook een beetje een feest der herkenning. 'Het Zoutpad' een bijzonder verhaal!

Geen opmerkingen: