zondag, februari 09, 2020

Plaatsvervangende schaamte.


Pas las ik in de krant een artikel over 'stookschaamte'. Dat het de laatste tijd min of meer een trend is om je in milieudiscussies voor van alles en nog wat te moeten schamen was mij reeds bekend. Vliegschaamte, reisschaamte, vleesschaamte, autorijschaamte, dieselschaamte, pakketjesbezorgschaamte en ga zo maar door. En nu is er dus ook stookschaamte, alleen al door het noemen van dit rijtje schaamte's krijg ik bekant van dit geneuzel ook nog een plaatsvervangende schaamte. Een heus schaamteoffensief, in wat voor een betuttelende maatschappij leven we eigenlijk, en wat denk je er op deze manier mee te bereiken in de milieudiscussie?

Stookschaamte dus, het artikel in de krant ging met name over de sluipmoordenaar houtstook, dat volgens het Schone Lucht Akkoord een bijdrage aan de gezondheidsschade door luchtverontreiniging levert van 9 procent. Een onderschatting volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), die de fijnstofemissies drie maal hoger inschat.
Dat het verbranden van hout, wat ik al sinds mijn jeugd met plezier en enige regelmaat doe, ongezond is en zeker niet milieu- en klimaatneutraal geloof ik ook. Er komt bij verbranding van hout altijd fijn- en stikstof vrij, en mogelijk ook nog kankerverwekkende stoffen. Bovendien komt er in de korte tijd van verbranding CO2 vrij, die in vele jaren tijd door de boom is opgenomen. Daarom zeg ik nu met voortschrijdend inzicht, laten we maar stoppen met houtstook in dit dicht bevolkte landje, zeker op termijn!
Stop trouwens ook met de z.g. duurzame pelletkachel, want ook geperst hout is hout, aan verbranden is niks duurzaam's aan, ook al is er sprake van minder uitstoot. Beschamend en onbegrijpelijk dat de overheid deze fijnstofveroorzaker notabene subsidieert en een fijnstofveroorzaker als bijvoorbeeld de dieselmotor zwaarder belast. Willekeur? Regelgeving, er moet m.i. nog veel gebeuren.

Geen opmerkingen: