maandag, januari 13, 2020

de vele gezichten van Finland


Over Finland heb ik in mijn blog al eens het één en ander geschreven. Zie in mijn blogarchief o.m. de stukjes 'Finland' van 16-1-'07, 'badderen' van 14-1-'11, 'Hardlopen, de 400 meter' van 6-9-'12, 'een midzomernachtwandeling' van 20-11-'14 en 'Op het schone Päijänne meer' van 12-9-'18.

Een beetje van alles en nog wat dus, ik heb veel mooie herinneringen aan dat land. En nu las ik pas ook nog dat Finland in het World Happiness Report van de VN voor het tweede jaar op rij als gelukkigste land ter wereld uit bus is gekomen. Finland, het aardse paradijs, enkel bewoond door gelukskampioenen!
Welke criteria het WHR van de VN voor de gelukskampioenen heeft gehanteerd weet ik niet, maar hun notoire drankgebruik zal neem ik aan toch zeker ook een bepalend item zijn geweest, om voor de tweede keer tot deze voor de Finse volksziel zo gelukkige uitslag te komen.

Een bekende Finnengrap over hun drankgebruik gaat als volgt: Hakku en Jaakko komen elkaar tegen op straat. ‘Drinken?’, vraagt Hakku. ‘Ja’, zegt Jaakko. De eerste fles wodka wordt geleegd in stilte. Bij het openen van de tweede fles vraagt Hakku: ‘Hoe gaat het?’ Jaakko: ‘We zouden toch drínken!?’

Geen opmerkingen: