vrijdag, november 08, 2019

Kunstbeleving in Amstelveen.


Onlangs hebben we in het Cobra museum de tentoonstellingen 'Nieuwe Nuances' en 'Intens Mexico' gezien. De tentoonstelling 'Nieuwe Nuances' toont het werk van acht vrouwelijke kunstenaars in en rondom Cobra t.w.

Anneliese Hager (Schneudemühl (tegenwoordig Pila) 1904 - 1997, Korbach); Dora Tuynman (Montpellier, 1926 - 1979, Deventer); Ferdi Jansen (Arnhem, 1927 - 1969, Baarlo); Henny Riemens (Amsterdam, 1928 - 1992, Amsterdam); Madeleine Szemere Kemeny (Boedapest, 1906 - 1993, Zurich); Sonja Ferlov Mancoba (Kopenhage, 1911 - 1984, Parijs); Lotti van der Gaag (Den Haag, 1923 - 1999, Nieuwegein) en Else Alfelt (Kopenhagen, 1910 - 1974, Kopenhagen).

Sommigen waren en zijn immer gevierd, anderen zijn totaal vergeten. Met 'Nieuwe Nuances' streeft het Cobra Museum ernaar het beeld van de Cobra, een avant-gardebeweging van hoofdzakelijk mannelijke kunstenaars uit Denemarken, België en Nederland tussen 1948 en 1951 wat bij te stellen. Ik vond het een mooie tentoonstelling, een nuance a.h.w. aangebracht in de kunstgeschiedenis.

De tentoonstelling 'Intens Mexico' verluchtigt met cactussen her en der en vrolijk stemmende kleuren op de wanden is van een andere orde. Door de gecreëerde sfeer waan je je als toerist in Mexico. En middels een kleine 50 stuks schilderijen en foto's uit de collectie van het Museo de Arte Moderno in Mexico-Stad word je langs verschillende facetten, zoals politiek, identiteit, seks en dood, van de Mexicaanse cultuur geleid. Een min of meer verhalende kunstvorm zonder abstractie en met de dood erbij, die a.h.w. door het leven van alledag sijpelt. De tentoonstelling 'Intens Mexico' vond ik zeker een interessante, maar toch ook behoorlijk controversiële beleving.

Geen opmerkingen: