dinsdag, november 19, 2019

..bijzondere expo in het CODA


De creaties van karton zitten constructief erg slim in elkaar. Een zithoekje, hanglampen, een soort van hemelbed met een heus beeldscherm in het plafond, noem maar op. Wat je allemaal niet van karton kan maken tart welhaast mijn voorstellingsvermogen, heel bijzonder. Maar dat is nog niet alles, van een geheel andere orde is de tentoonstelling 'Drag Power' - Gender, pride & glamour even verderop in het CODA museum. Om die te duiden kom ik superlatieven tekort, begrippen als imposant, excentriek en extravagant verwoorden denk ik mijn beleving van deze kunstvorm nog het best. Gender, pride & glamour toont uitbundige uitdossingen, maar laat vooral ook zien wat zich achter de pailletten en onder de pruik bevindt van de verschillende Drags.

Drag queens (mannen die een vrouwelijk alter ego kiezen), drag kings (vrouwen die zich uitdossen als een mannelijk alter ego) en drags die zich niet laten vangen in een specifiek gendertype, gebruiken allemaal hun lichaam als levend canvas om verhalen te vertellen.

Een bijzondere en boeiende wereld, die overigens aardig ver van mij afstaat. Het mooist vond ik nog de serie 'Ladies and gentlemen' van Andy Warhol. In 1974 kreeg Andy Warhol van een kunsthandelaar de opdracht een grote serie werk te maken over drag queens en transgenders. In nachtclubs in New York werden modellen gevraagd om voor $50,- te poseren. Warhol legde diverse queens en transgenders in zijn atelier vast met zijn Polaroidcamera. Hij verwerkte de foto’s in 268 schilderijen, 65 tekeningen, collages en een serie van 10 felgekleurde zeefdrukken die nu hier in de tentoonstelling te zien zijn.

Geen opmerkingen: