woensdag, juli 12, 2017
M. Realisme in de Achterhoek
Het op 23 juni j.l. door prof. mr. Pieter van Vollenhoven geopende museum MORE is gevestigd in het volledig gerestaureerde Kasteel Ruurlo, waarbij vijf eeuwen bouwgeschiedenis prachtig gecombineerd zijn met moderne architectuur. De locatie toont het leven van Carel Willink (1900-1983) en zijn magisch realistische werken. Het is een tweede locatie van Museum MORE, de eerste locatie van MORE is sinds 2015 gevestigd in Gorssel, waar modern realistisch werk te zien is.
Dat het druk zou kunnen zijn in het pas geopende kasteel hadden we wel verwacht, maar zo druk niet. Om te beginnen konden we de auto niet kwijt op de overvolle parkeerplaats nabij het kasteel. We werden daarom verwezen naar een parkeerplaats bij het NS station in Ruurlo, vanwaar af we dan met een golfkarretje naar het kasteel konden worden gereden, services van de zaak! Maar ook het golfkarretje zat vol, in plaats van te wachten op het volgende karretje, hebben we uiteindelijk toch iets dichter bij het kasteel nog een parkeerplaatsje gevonden. Reikhalzend hebben we vervolgens de creaties van Willink aanschouwd, maar veel ontgaat je in die drukte. Ik was in ieder geval blij dat ik veel van zijn werk al eens eerder uitvoerig heb kunnen bekijken in het voormalige 'Scheringa Museum voor Realisme' in Spanbroek, zie mijn stukje 'Noord Holland' van 18 april 2009. Maar genoeg nu over de drukte gisteren in dit prachtige museum, hadden we maar later in het seizoen moeten gaan.
Museum MORE - Kasteel Ruurlo is prachtig gelegen in één van de groenste regio's van ons land. Het oude kasteel, dat in de archieven al in 1326 wordt vermeld en diverse eigenaren heeft gekend, is in 2013 aangekocht door Hans Melchers, met de bedoeling er middels de collectie van Carel Willink een museum voor magisch realisme van te maken. En nu is het zover, het is al een feest om via de slanke transparante toegangsbrug over de slotgracht, ontworpen door architect Hans van Heeswijk, het museum binnen te treden. De eigentijdse verschijningsvorm van glas en rvs detoneert in geen enkel opzicht met de eeuwenoude bouwstijl van het kasteel, integendeel juist. De brug sluit perfect aan op de nieuwe door restauratie-architect Cor Bouwstra ontworpen glazen entreehal. En de prachtige wenteltrap in de hal, geconstrueerd van glas en eikenhout, die de rondgang op de verschillende verdiepingen ontsluit is ook al zo'n plaatje. Om maar te zwijgen over de plafonds maar vooral de mooie ingelegde houten vloeren, een kunstig staaltje vakmanschap. Omhoog en omlaag kijkend kom je haast tot de conclusie dat ze zich met de houtmozaïeken in de vloer kennelijk hebben laten inspireren door de ornamenten in het plafond. Prachtig, we komen hier zeker nog eens terug als de stoom een beetje van de ketel is!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten