woensdag, november 09, 2016

'Trump' op het schild gehesen


Gisteravond na Pauw nog een tijdje naar de verkiezingen in de VS gekeken, maar op een gegeven ogenblik was ik het zat en ben ik gaan slapen. Echter even over vieren werd ik alweer wakker, en wilde ik toch weer kijken. En zo kon het gebeuren dat ik even later beneden min of meer perplex naar de buis zat te staren. Het was nog niet gedaan, maar Donald Trump had op dat moment alwel een voorsprong op kiesmannetjes. Het zag er, alle peilingen ten spijt, niet goed uit voor Hillary Clinton. Onthutsing alom, wie had dat nou gedacht!

Donald Trump, Nigel Farage, Pim Fortuyn en Geert Wilders hebben met elkaar gemeen dat ze populist zijn en bij een aanzienlijk deel van het electoraat successen boekten danwel boeken. Als je in staat bent bepaalde gevoelige sentimenten te raken kom je, ook al ben je een narcistische idioot van niveau, zelfs in een land met meer dan 320 miljoen inwoners nog bovendrijven blijkt nu. Een ontwikkeling die weinig goeds beloofd in de nabije toekomst, hoor ik links en rechts, een aantal ministers van ons kabinet voorop. En eerlijk gezegd heb ik de neiging, evenals het gros van de Nederlanders denk ik, mee te gaan in de gedachte dat het ongeleide projectiel Trump totaal ongeschikt is voor het presidentschap van de VS.

Aan de andere kant zijn we ook een betweterig volkje. De berichten die ik her en der op facebook tegenkom over de verkiezingen in de VS spreken in dit verband boekdelen. Ik heb begrepen dat Trump de winst voornamelijk te danken heeft aan de laag opgeleide blanke man en vrouw in de VS. Zij voelen zich binnen het electoraat al decennia lang niet meer vertegenwoordigd. Maar Trump heeft deze groep een worst voor de neus gehangen. Alles gaat op de schop en zal beter worden, niet alleen voor deze groep, maar voor heel Amerika. Hij denkt de sinterklaas te kunnen uithangen middels belastingverlagingen, van welke groep heeft hij er overigens niet bijgezegd. Terwijl ik dit schrijf wordt ik alweer door cynisme bevangen, toch wil ik daar niet aan toegeven. Ik ga er vanuit dat het electoraat van de grootste democratie ter wereld met het hoofd heeft gestemd. Het kan niet zo zijn dat de vele miljoenen inwoners van alle 50 staten van Amerika bij hun keuze enkel de onderbuikgevoelens hebben laten prevaleren!

Toch kom ik met mijn acceptatie van het voldongen feit in de VS niet veel verder dan het voordeel van de twijfel. Laten we hopen dat de notoire leugenaar Trump zich voor alle Amerikanen tot een goede president zal ontwikkelen. Maar Trump kan enorm veel macht naar zich toetrekken heb ik begrepen. Hij kan straks door de voor hem gunstige stemverhoudingen in de senaat, het huis van afgevaardigden en het hooggerechtshof veel, zo niet alle steun verwachten voor zijn plannen. En dat geeft toch ernstig te denken!

Geen opmerkingen: