dinsdag, november 01, 2016

Afrikaanse identiteit op stoom


Justin Plunkett, Skhayascraper.
Met de kaart van de Zweedse kunstenaar Nikolaj Cyon (1985) wordt het Afrikaanse continent in de Rotterdamse Kunsthal als het centrum van de wereld afgebeeld. Anders dan we gewend zijn is de kaart niet in landen met kaarsrechte grenzen opgedeeld maar in stammen, en is de kaart ook nog eens 180º gedraaid. Met 54 landen en ruim 2000 volken en talen is het continent Afrika met een miljard inwoners diverser dan Europa en Noord- en Zuid-Amerika samen. Ook las ik dat Afrika een jonge snelgroeiende bevolking kent, die de toekomst onbevangen en zelfbewust tegemoet treedt. Afrika, dat bovendien rijk aan grondstoffen is en een nog ongerept milieu kent, ontwaakt. In weerwil van de huidige vluchtelingen-misère wordt alom verwacht dat Afrika het in de 21e eeuw toch gaat maken. Expositie 'Making Africa, continent van hedendaags design' in de Rotterdamse Kunsthal geeft al een boeiend beeld van de ontwikkelingen.

‘Making Africa’ laat werk zien van ca. 120 kunstenaars en ontwerpers. Ze laten Afrika met hun experimentele aanpak en vanzelfsprekend gebruik van nieuwe media zien als bron van vitaliteit en innovatie. Ze breken gemakkelijk en graag met conventies en werken vaak in verschillende disciplines tegelijk. De expositie geeft in alle opzichten een humoristisch en levendig beeld van Afrikaans design. 'Skhayascraper' een fotocollage van de Zuid-Afrikaanse fotograaf-kunstenaar Justin Plunkett, laat een onmogelijke woontoren zien van op elkaar gestapelde krotten. Het ontwakende Afrikaanse zelfbewustzijn is dus ook niet gespeend van kritische zelfreflectie. Maar met dit gammele stukje architectuur wil Justin Plunkett zeggen, dat Afrika dan misschien nog wel te wankel is voor de overspannen structuren van de wereldeconomie, maar daardoor ook een stuk minder kwetsbaar voor economische misères. Mooi, Afrika ligt volgens Bartjens lekker op stoom!

Geen opmerkingen: