dinsdag, juli 21, 2015
de Goldbergvariaties en meer
Toen we zondagochtend rond halftwaalf op de Emmalaan nabij de Koningslaan een parkeerplekje hadden gevonden, regende het pijpenstelen. En het zag er niet naar uit dat daar snel verandering in zou komen. Echter een blik op de buienradar leerde ons dat de zon wel degelijk in aantocht was. Zo te zien zou de vlag er rond halféén heel anders bij gaan hangen. En dat klopte gelukkig, even over twaalf zijn we nog in de naweeën van de bui naar het openluchttheater gewandeld, en pikten we nog net een staartje mee van 'Duo Caprice' bestaande uit saxofoniste Lisa Wyss en pianist Daan Boertien, studenten aan het Conservatorium van Amsterdam. Mooi, maar we kwamen primair voor wat na 12.30 uur zou komen t.w. pianist 'Jan Willem Rozenboom' met de Bach Goldbergvariaties BWV 988 en van 15.00 tot 18.00 uur een Dox Family Afternoon concert met achtereenvolgens 'Charlene' met op Scandinavische electro-pop geïnspireerde nummers, de jazzmusici van het 'Benjamin Herman Trio' met medewerking van zanger/pianist 'Daniël von Piekartz' en als laatste Soul & Jazz talent 'Sarah-Jane' met haar band. En inmiddels was het zonnetje echt doorgebroken, het beloofde een mooie middag te worden.
Hoewel ik persoonlijk niet zo hou van het genre van Guus Meeuwis, weet ik wel dat Jan Willem Rozenboom (1974) zijn vaste pianist en muzikaal leider is. Samen hebben ze grote hits als o.a. Tranen Gelachen, Alleen met Vrienden en Brabant op hun naam staan. Maar wat ik tot voor kort niet wist, is dat hij als meesterpianist één van de meest getalenteerde klassieke pianisten van Nederland is. En hoe, sinds hij zo'n elf jaar geleden afstudeerde aan het conservatorium oefent hij al op de Goldbergvariaties van Bach. Een compositie die voor iedere zich zelf respecterende pianist een uitdaging van het hoogste niveau is. Rozenboom had zich tot doel gesteld om de grootste compositie van de achttiende eeuw, een razend moeilijk stuk van zeventig à tachtig minuten, voor zijn veertigste op cd op te nemen, en dat is hem bijzonder goed gelukt. Volgens de overlevering schreef Bach voor een Russische graaf dertig variaties op een aria. De graaf liet een jonge musicus, Johann Gottlieb Goldberg, de variaties spelen om zijn slapeloosheid te verlichten: de Goldberg-variaties.
Alvorens Rozenboom achter de vleugel plaats nam, kregen we uitvoerig tekst en uitleg van hem hoe we het één en ander moesten duiden. De stilte voor het podium werd af en toe ruw onderbroken door het hevige gekrijs van overvliegende Halsbandparkieten. Deze standvogel die ooit exoot was, tiert al vele decennia welig in het Vondelpark. Het mocht de pret niet drukken, natuurlijk niet, het is juist ook één van de charme's van het openluchttheater. We hebben genoten van de Goldberg-variaties maar vooral ook van het virtuoze spel van Jan Willem Rozenboom. Daarna hebben we ons tot het optreden van 'Charlene' even voor een drankje verpoost in het naast gelegen theehuis.
Over de bands 'Charlene' en 'Sarah-Jane' kan ik vrij kort zijn, die waren aan mij niet zo besteed. Mogelijk dat ik hun muziek meer ga waarderen als ik het vaker zou beluisteren, maar dat is het juist, dat zal niet of nauwelijks gebeuren ben ik bang! Het 'Benjamin Herman Trio' met medewerking van zanger/pianist 'Daniël von Piekartz' was daarentegen weer fantastisch. Jazzmuziek waarbij we op het ene moment gewoon niet konden blijven zitten, maar waar we op een ander moment weer bij weg konden dromen. Prachtige muziek met saxofoon, contrabas en drums, en deze keer dus ook met zanger en pianist 'Daniël von Piekartz'.
Op het terras van Le 4 Stagioni aan de Johannes Verhulststraat, hebben we met een gezellig hapje en drankje een punt gezet achter een mooi muzikaal intermezzo op een zondagmiddag in het Vondelpark.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten