maandag, december 24, 2007

Ubiquitous



Zangeressen Henriëtte Kaal, Hinkegreet Leegwater en Jacqueline H. Foppen vormen samen met zanger/pianist Sander M. Worrell de basis van de Harderwijkse zanggroep U.Greenwich. Samen met The New Greenwich Backing Vocals, The Young Greenwich en een begeleidend orkest en ritmesectie, vormde de groep vrijdagavond een indrukwekkend gezelschap op het toneel van de Plantagekerk in Harderwijk. De U in de naam van de groep (afkorting van ubiquitous, wat alomtegenwoordig betekend) kwam daarmee figuurlijk gesproken aardig tot uiting.

"Christmas with U.Greenwich" er waren heel wat mensen op af gekomen, de zaal zat stampvol. Zelf had ik voor dit gebeuren niet gekozen, ik heb mij een beetje laten meetronen, in het volle bewustzijn dat het zo erg nou ook weer niet kan zijn. En inderdaad, zo erg was het ook niet, ik heb de hele uitvoering zonder problemen kunnen uitzitten. Maar daar is dan wat mij betreft ook alles mee gezegd. Ik ga niet meer naar uitvoeringen van dit kaliber en genre toe!

Uit 23 nummers bestond het kerstrepertoire voor die avond, 12 nummers voor de pauze en 11 nummers na de pauze. Maar alles leek op elkaar, te vlak en te lief allemaal, met weinig gevoel en dynamiek! Het lag volgens mij niet in de eerste plaats aan de technische kwaliteit en het enthousiasme van de zangeressen en het orkest, die vond ik best redelijk. Het was meer de manier van brengen, de passie, een arrangements probleem volgens mij! Ik zag in het programmablaadje dat bijna alle koor en orkestnummers mede door leider en zanger/pianist Worrell zijn gearrangeerd, nou dat heeft hij dan goed gedaan. Het gevoelige "Ave Verum Corpus" van W.A. Mozart werd min of meer als een schlager gezongen, maar ook het overbekende "Stille Nacht" heb ik zelden met minder passie horen uitvoeren. Een uitzondering wat mij betreft vond ik het nummer "Why do the Nations" uit The Messiah van G.F. Händel, gezongen door violist en zanger Roelof Klaassen, en natuurlijk de recht voor z'n raapse bijdrage van de doedelzak in een paar nummers door Dennis van Asselt.

Het is absoluut niet mijn bedoeling U.Greenwich cynisch te beoordelen, verre van dat zelfs, want daar is de groep echt tegoed voor. Maar de groep verdient volgens mijn bescheiden mening wel een andere leiding, die indien nodig ook beter kan arrangeren.
Rond half elf stond ik weer buiten in de vrieslucht, en dat luchtte lekker op!

Geen opmerkingen: