donderdag, mei 18, 2006

onbekend beest




Wat voor dier hebben Joke en Christa dinsdagmiddag rond vier uur nou eigenlijk gezien in onze tuin? Ze wilden mij er ook getuige van laten zijn, maar ik kwam te laat.
Het was volgens de dames een donker grijs slank dier met een vrij brede kop, een lange staart en laag bij de grond. Op mijn suggestie, dat ze waarschijnlijk gewoon een sluipende kat hebben gezien die achter de vogeltjes aanzat, werd verontwaardigd gereageerd. Het was absoluut geen kat en ook geen hond, ik moest niet denken dat ze iets aan de ogen mankeerde, en gedronken hadden ze ook nog niet! Dus zeg het maar, wat zou het geweest kunnen zijn?
Volgens Christa leek het qua vorm en afmeting nog het meest op een Otter, maar dat lijkt mij sterk in deze woonomgeving. Onze tuin is met dat lullige vijvertje absoluut niet de geschikte biotoop voor een Otter. Bovendien zijn Otters ook vrij schuw en terughoudend en zijn ze voornamelijk 's nachts actief.
Alle min of meer op een Otter gelijkende dieren passeerden vervolgens de revue, t.w.
Nerts (door sommige mensen als huisdier gehouden las ik, er zou dus een ontsnapt exemplaar kunnen rondlopen) Steenmarter, Bunzing, Hermelijn, Muskusrat, Waterrat etc. Maar het lijkt mij natuurlijk allemaal heel onwaarschijnlijk, dat deze dieren in zo'n tuintje in de bebouwde kom voorkomen. Ik kan dat moeilijk geloven. Toch sta ik nu wel iets vaker voor het raam stiekum de tuin in te kijken, wie weet openbaard het beest zich ook aan mij.
Maar voorlopig zie ik alleen maar katten, katten en nog eens katten.

Geen opmerkingen: