maandag, mei 29, 2006

Helgoland






Inmiddels al weer een dagje aan het werk. Het kostte even moeite om de draai te vinden, maar het gaat nu al weer als vanouds.
Een zeiltochtje Lelystad - Helgoland is enkele reis een slordige 200 mijl varen.
Uiterlijk zondagavond a.s. willen we weer thuis zijn, dus hebben we 4 volle etmalen en een stukje ter beschikking. Dat moet ook met een niet wedstrijdboot haalbaar zijn.
De bemanning bestaat uit Roel Oosterhoff jr, Evert Veldkamp jr, Jan Veldkamp en ik.
Dinsdagmiddag 23 mei j.l. vertrekken Roel, Jan en ik rond vier uur uit onze thuis haven Deko Marine Lelystad richting Den Oever, om daar Evert jr. op te pikken.

Het weer is prima, en er staat een mooie z.w. bries 4 à 5 Bf, ca. 4 uur later zijn we dan ook al in de buurt van Den Oever. Afgesproken was Evert jr. op te pikken in de Marina van Den Oever en daar in principe ook te overnachten, maar hij bleek bij nader inzien in de vissershaven te zijn beland, dus al aan de andere kant van de Stevinsluizen. Nou we toch al aan de waddenkant van de sluis waren, en het tij bovendien voor ons ook gunstig was, was de beslissing gauw genomen om door te varen naar Den Helder. Rond elf uur 's avonds lagen we afgemeerd in de Marina van Den Helder. In het clubgebouw hebben we daar nog even voor het slapen gaan een pilsje gedronken. Morgen, zo hadden we uitgerekend zou m.b.t. tot het tij, rond 11 uur een mooie tijd zijn om te vertrekken.

Woensdagmorgen rond 11 uur gaan de trossen los. Met het tij mee, gaan we met alleen een voor driekwart uit gerold voorzeil (kleine fok) met ca. 7 Bf uit wzw het Marsdiep op, richting Molengat. Met de motor even bij, kunnen we net voldoende hoogte halen om het Molengat goed in te komen. Eenmaal in het Molengat zit je achter de Noorderhaaks voor de golven althans lekker in de luwte, en eenmaal uit het Molengat zouden we een comfortabele ruime wind mee krijgen. Het klopte allemaal, al was ik inmiddels wel een beetje misselijk geworden, iets wat ik tot nu toe op zee nog niet vaak heb gehad, maar de rollers die ons achterop liepen waren dan ook vrij fors. Het leek af en toe wel of je werd besprongen door die rakkers.

Vervolgens is het zaak om tussen de doorgaande scheepvaartroute en de waddeneilanden een gunstige koers te varen. Op de banken in de gaten tussen de eilanden, zoals het Eierlandsche Gat, Zeegaten van Terschelling, Ameland en ga zo maar door, staat met deze wind (De Nederlandse Kustwacht had het in deze regio over 8 Bf) een forse branding, wat voor ons een reden was doorgaans dichter bij de scheepvaartroute te varen dan bij de eilanden.
Onze snelheid lag de hele dag vrij constant rond de 7 knopen, en dat steeds op alleen dat puntje voorzeil! En zo voeren we uiteindelijk de nacht in. De eerste wacht van 21.00 - 01.00 werd door Roel en Evert jr. gedaan. De tweede wacht van 01.00 - 05.00 uur uiteraard door Jan en mij. En toen ik na de derde wacht, die weer door Roel en Evert was gedaan opstond, zag ik al snel Helgoland in de verte liggen. Donderdagochtend rond 11.45 uur, ca. 25 uur na ons vertrek uit Den Helder lagen we in de jachthaven van Helgoland afgemeerd, in de kuip heerlijk in de zon te genieten van een drankje en een hapje. Vanaf Den Helder hebben we ca. 160 mijl gemiddeld
6,4 knopen gevaren op alleen een puntje voorzeil!

Helgoland heeft een mooie westkust met veel vogels. Alleen jammer van al die keurig gebaande en afgerasterde voetpaden, waar alle toeristen geacht worden zich over te bewegen.
Maar misschien kan dat ook moeilijk anders met een klein, en volgens mij kwetsbaar eiland. Het gesteente van de hoge westelijke kant van het eiland blijkt zachter te zijn als dat het er op het eerste gezicht uitziet. Er is op het eiland ook geen fiets, brommer of auto te bekennen. Alleen wandelende tax-free toeristen, vooral veel oudere, je komt namelijk met een lift makkelijk op het hoge plateau, vogelliefhebbers met gigantische telelenzen om de nek, en wij natuurlijk. Een merkwaardig sfeertje, een beetje Marken of Volendam bedacht ik me. Maar goed, toch leuk om hier een keer geweest te zijn, het was bovendien prachtig weer en we hebben hier nog lekker zitten kanen ook.

Vrijdagmiddag rond drie uur vertrekken we, iets vroeger als aanvankelijk gepland, maar er wordt in de loop van het weekend weer z.w. 7 Bf voorspeld, en om daar lang tegen in te hakken zien we niet zo zitten. Dus voor dat het zover is willen we op z'n minst alweer in de buurt van Den Helder of Texel zijn.
Het is behoorlijk heiig, maar verder goed weer, wind is er praktisch niet, het beetje zucht wat er nog is hebben we tegen, evenals een nog vrij forse golfslag.
Toch willen we gezien de weerberichten mijlen maken, we motorren er derhalve vrolijk op los.
De nacht is aardedonker, vroeger vond ik dat prachtig, je weg ook in het gitzwart vinden gaf een extra dimensie aan de zeiltocht op zee, maar dat gevoel heb ik niet meer, ik krijg juist steeds meer hekel aan die donkere nachten op zee. Zielsgelukkig ben ik op het moment, als ik de dag weer zie gloren aan de horizon.
Maar goed het is niet anders, dan moet je geen grote tochten op zee gaan maken en zo erg is het nou ook weer niet. En de nachten met een volle maan en een heldere sterrenhemel zijn toch ook wel weer mooi, maar dan zie je ook wat.
Af en toe zeilen we wat maar erg succesvol is dat niet, het blijft een beetje tobben.
Na verloop van tijd begint de wind geheel volgens de verwachting aan te trekken, weliswaar tegen evenals de stroom op dat moment, maar toch kunnen we nu zeilen dus gaan we lange slagen maken.
Als we zaterdag rond vijf uur in de middag ter hoogte van Vlieland zijn aangekomen, besluiten we dit eiland maar aan te lopen i.p.v. Den Helder of Texel, want dat zou met deze wind en stroom zeker weer nachtwerk worden, en daar hebben we geen van allen meer zin in.
We hebben in de Dorpstraat op Vlieland nog een heel genoeglijke avond, leuke kroeg met pelpinda's en jaren tachtig muziek, en pal naast de kroeg hebben we in restaurant "De Oude Stoep" wederom lekker zitten happen.

's Morgens zijn we zoals achteraf bleek door Jan al om vijf uur gewekt, afgesproken was zes uur maar zijn wekkertje stond nog op wintertijd. Toen we er achter kwamen waren we al aangekleed, niet erg, half zes varen we de haven uit. Het blaast ca. 7 Bf uit wnw, we krijgen er nog even behoorlijk van langs in de aanloop naar de Vliestroom, maar eenmaal daar aangekomen gaat het alleen op de fok als een speer. We hebben de hele waddenzee voor ons zelf, er is geen schip te bekennen. Prachtig!
Rond 09.45 uur liggen we in Kornwerderzand en gaat Evert jr. van boord. De bus van 09.50 naar Den Oever gaat hij net missen, dat betekent voor hem een uur wachten.
Voor ons duurt het trouwens ook een uur voordat we de sluis door zijn.

Het IJsselmeer gaat zeer vlot, ruime koers 6 à 7 Bf. Voor ons gemak wederom alleen op het fokje, we zijn kennelijk een beetje te lui om er een gereefd grootzeil op na te houden. Rond 16.30 uur liggen we afgemeerd in onze box in de Deko Marine in Lelystad. Het zit er op, een in alle opzichten mooie, maar toch ook wel een beetje vermoeiende zeiltocht.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

OP naar de volgende tocht,wat zal het worden ik ben benieuwd

Anoniem zei

Leuk verslag, heb genoten en hoop volgend jaar met dezelfde bemanning opnieuw naar zee te kunnen gaan. Ipswich wellicht, weet ik onderweg wel een leuk kroegje waar ze vazen pils verkopen.
Goede vakantie gewenst voor de schipper. Zie foto's en film, met name gemaakt door onze vaste inmiddels vaste en betrouwbare fotograaf en filmer Jan V., graag tegemoet.
Allen bedankt voor de mooie en gezellige tocht.

groeten Roel

Anoniem zei

Ja, waarschijnlijk dus het is

Jan Veldkamp zei

Inmiddels is het 11 jaar en een paar weken later. Ik lees het allemaal nog eens door en maak het mee alsof het gisteren was.
Wat een tocht. Vooral die snelheid op de heenweg en dat met een "zakdoek", zoals we later zeiden.
Ik pak mijn foto-album er weer even bij en moet tot mijn spijt constateren dat er nooit een volgende keer is gekomen.
Wellicht dat we ooit nog eens gebroederlijk een lekker pilsje kunnen drinken in Pinmill aan de river Orwell. Maar de Swing zal ons daar helaas niet meer brengen. Voorlopig moeten we het met de gemaakte foto's doen.

Groet,
Jan