maandag, mei 15, 2006

Messiah

Vrijdag aan het eind van de middag kwam Joke op het idee, om met de boot van Lelystad naar Nulde te varen. We hadden kaartjes voor een uitvoering zaterdagavond, van de Messiah van G.F.Händel door de Christelijke Oratorium Vereniging "Putten" waar onze vriend Roel Oosterhoff sr. in de bassectie zijn partij in mee zingt.
Van Nulde naar Putten fietsen is maar een eindje, en een beetje beweging is gezond.

Zo gezegd, zo gedaan, snel de boel ingepakt, en een paar uur later hadden we ons aan boord geïnstalleerd en lagen de vouwfietsjes in het achteronder. Eventjes opperden we het plan om alvast naar Urk te varen, maar daar zagen we toch maar van af.
We gaan morgen wel op tijd vertrekken, we moeten natuurlijk niet te laat in Nulde aankomen. Het is een redelijk eindje varen, en je hebt bovendien ook nog bruggen en een sluis die voor oponthoud zorgen.

Zaterdagmorgen rond half negen gooiden we dan ook de trossen los, en voer Joke de boot de box uit. Wind was er nauwelijks, dus werd het motorren. Het was bijzonder heiig, een klein wereldje!
En er waren veel mugjes, ontzettend veel mugjes, mugjes die overal inkruipen en op gaan zitten, en je trapt ze overal plat, zodat het hele schip en met name de kuip er na verloop van tijd behoorlijk goor uit begint te zien. Maar het was desalniettemin heerlijk op het water, stil en heel rustig, in de wijde omgeving was geen schip te bekennen. We waren alleen, met twee postduiven die een poosje op de giek kwamen uitrusten.
Op het Ketelmeer trok de wind wat aan, maar we hadden hem wel recht van voren, dus besloten we maar te blijven motorren.
Bij Roggebotsluis hebben we zeker een uur liggen wachten, omdat er een peloton wielrenners moest passeren. Toen ze eenmaal gepasseerd waren, moest de enorme ville die ontstaan was weer eerst worden weggewerkt, voordat de brug eindelijk voor ons open kon.

Rond half vier 's middags meerden we af bij "De Haven van Harderwijk", we hadden geen zin meer om naar Nulde door te varen, we hadden genoeg gemotord die dag.
Na aan boord te hebben gegeten, hebben we ons zelf en de fietsjes naar huis gebracht en zijn we met de auto van Joke verder naar Putten gereden. De uitvoering van de Messiah zou om acht uur beginnen, we waren ruimschoots op tijd en hebben eerst bij Roel en Herma thuis nog een kopje koffie gedronken.

De "Messiah" van Georg Friedrich Händel (1685-1759) vind ik op plaat al ontroerend mooi. Een uitvoering bij wonen onder de bezielende leiding van dirigent Wouter van den Braak is uiteraard nog mooier. Behalve de 4 ingehuurde solisten (sopraan, alt, tenor en bas) en de musici van het begeleidende barokorkest Cappella Maria Barbara, zijn alle leden van het koor amateurs, maar dat was voor mij althans niet te horen. Prachtig was het! De akoestiek van de ruimte (Gereformeerde Kerk a/d Achterstraat) vond ik ook verbazend goed. Een perfecte nagalmtijd!
Na afloop nog even bij Herma thuis een biertje gedronken. Roel was er niet bij, want die moest helpen het podium, waar ze de hele avond op hadden staan zingen, nog diezelfde avond weer af te breken. Rond middernacht waren we weer terug op de boot. Morgen, zondag, zouden Roel en Herma met ons mee terug zeilen naar Lelystad. Omstreeks tien uur zouden ze bij ons zijn.

Zondagmorgen rond half elf, na het eerste bakje koffie, gooien we de trossen los. De wind is gedraaid, en we hebben hem nu weer tegen. Het is in tegenstelling met het weer van gisteren nu mooi helder en fris weer. Alleen jammer van de windrichting, we motorren en kletsen gezellig bij. Onderweg worden we eerst gebeld door Jeanne (Brend) en even later door Simone, ze wilden graag op bezoek komen! Of dat nou mede vanwege Moederdag was weet ik niet, want daar doen we eigenlijk nooit zo aan.
Jammer, 't is altijd leuk als ze komen, maar je kan nou eenmaal maar op één plaats tegelijk zijn, en dat is op dit moment dus niet thuis.
Ondertussen babbelen we al motorrend vrolijk verder, op het Ketelmeer eten we een uitsmijtertje, en pas als we door de Ketelbrug zijn gaan we alleen op het fokje nog een poosje zeilen.
Rond zes uur liggen we in onze box in de DEKO marine. Roel jr. en Pieter-Jan Oosterhoff komen met vrouwen en kinderen nog even bij ons aan boord een borreltje drinken, we hadden ze gebeld omdat ze heel toevallig met een ander schip dicht in de buurt waren.

Nadat ze weer vertrokken waren, hebben we aan boord samen met Roel en Herma nog een bordje macaroni gegeten, nog een laatste kopje koffie met een pikketanissie en toen zat het weekend er praktisch weer op. Joke heeft ons vervolgens samen, in mijn auto veilig terug gereden naar Harderwijk.
Zo rond half elf waren we thuis waar we zo te zien een loge hadden, Christa, maar ze lag al wel op bed.