vrijdag, november 04, 2016

ultieme non-stop solozeilrace I


Zondag 6 november a.s. om 13.00 uur plaatselijke tijd gaat de 8e VendéeGlobe vanuit Les Sables d'Olonne van start. Deze mythische race rond de wereld, wordt alleen en zonder hulp, beschouwd als de Everest van de zeeën. Over deze non-stop solozeilrace heb ik het in mijn stukjes al vaker gehad, zie o.m. in mijn blogarchief de stukjes 'VendéeGlobe' van 13 februari 2009; 'zeilwedstrijdje' van 24 december 2012; 'doldrums' van 16 januari 2013 en 'finish VG' van 28 januari 2013. In totaal gaan er zondag 29 deelnemers van start, waaronder de 65 jarige Pieter Heerema, de eerste Nederlander sinds het ontstaan van deze prestigieuze solo zeilrace. Hij heeft niet de illusie dat hij het record van 78 dagen van de jonge Fransman François Gabart kan verbeteren, maar hij gaat met zijn ‘No Way Back’, een IMOCA Open 60ft, wel voor de volledige solo wereldomzeiling. Als hem dat lukt is dat uiteraard sowieso al een prestatie van hoog niveau. De komende maanden ga ik in ieder geval de spannende race vanaf mijn comfortabele bureaustoeltje weer volgen op mijn pc. Fantastisch dat dat kan!

Geen opmerkingen: