maandag, juli 17, 2023

Veurbie De Bult'n.

De stoomtram was al in 1931 uit Wezep vertrokken, dus ver voor mijn tijd, maar verder komt de plattegrond naar mijn beleving aardig overeen met de werkelijkheid van de midden jaren vijftig. 

Achter De Bulten in Wezep lagen de weilanden, die ze de Broeklanden noemden. Een uitgestrekt gebied met veel sloten en weteringen t.b.v. een goede waterhuishouding. In het voorjaar en de zomer dwaalden we daar in de midden jaren vijftig vaak rond, op zoek naar eieren (toen nog niet zo omstreden als nu) of om stekelbaarsjes te vangen. En in de winter (ik heb daar ook schaatsen geleerd) maakte ik daar met vriendjes voor onze begrippen lange schaatstochten over al die sloten. Een prachtig gebied, waaraan in 1960 behoorlijk afbreuk werd gedaan door de komst van de A28. Overigens had ik toen inmiddels wel meerdere bezigheden, in zekere zin zat mijn speeltijd in de Broeklanden er toen wel op zal ik maar zeggen.

Geen opmerkingen: