donderdag, augustus 04, 2022

Sfeervolle nachtjes op zee.

Een paar weken terug, om precies te zijn op 13 juli j.l., kwam in onze contreien om 20,37 uur  de supermaan boven de horizon uit. (Een supermaan is gewoon een vollemaan, die in die periode in zijn ovale baan dan het dichts bij de aarde staat.) De maan ziet er dan een stuk groter en helderder uit dan gewoonlijk, een spectaculair natuurverschijnsel dat volgens Bartjens één tot drie keer per jaar voorkomt. Deze keer heb ik de supermaan jammergenoeg gemist, maar de keer dat ik op zee in mijn zeilbootje getuige was van dit mooie natuurverschijnsel zal ik niet gauw vergeten. Bovenstaande foto heb ik niet zelf gemaakt, maar het had gekund, zo zag het eruit, rustig zeetje en geen wolkje aan de lucht, prachtig! Zie voor meer sfeervolle nachtjes op zee o.a. de stukjes 'hemelse duisternis' van 10/7'14 en 'het nachtelijk Waddenzwerk' van 30/6'15 in mijn blogarchief.

Geen opmerkingen: