zondag, augustus 14, 2022

een wervelwind op Ameland

J.l. 11 augustus was het precies 50 jaar geleden dat een windhoos met een kracht van 200 kilometer per uur in een kleine minuut een spoor van vernielingen over camping Duinoord op Ameland trok. Daarbij kwamen drie mensen om het leven en raakten honderden gewond. Een natuurramp van formaat dus, één van de grotere die ons land in de moderne geschiedenis getroffen heeft. 

De zware windhoos die om 9.15 uur vanuit westnoordwestelijke richting kwam, schampte min of meer het z.g. tententerrein waar mijn zus en haar vriend stonden, maar trof daarentegen het hoofdterrein volop. Waren er met het schampschot op het tententerrein al veel tenten total loss geraakt, op het hoofdterrein stond werkelijk niets meer overeind. Tenten, caravans, een toiletgebouw en een kampwinkeltje waren met de grond gelijk gemaakt. Overal verspreid liggend huisraad, vakantiespullen en weet ik allemaal niet wat nog meer, de chaos was compleet en overweldigend. 

Toen ik samen met mijn vader in de loop van de middag op camping Duinoord arriveerde, om mijn zus en haar vriend te helpen met het één en ander, was de algehele hulpverlening nog volop bezig. Door de zeer lokale impact van de krachtige wervelwind was de ernst van alles vrij laat doorgedrongen bij de diverse hulpverlenende instanties.

Geen opmerkingen: