woensdag, september 29, 2021

Oeververbindingen.

In mijn stukje 'de nieuwe brug in Amsterdam' van 14 januari 2017 had ik het over een brug die het Java-eiland zou verbinden met Amsterdam Noord. Een plan van de gemeente Amsterdam dat inmiddels, na ruim 4 jaar plannen maken en steggelen met o.m. Rijkswaterstaat, is gesneuveld door voornamelijk nautische bezwaren. Om een idee te krijgen wat men mogelijk met nautische bezwaren zou kunnen bedoelen, moet je voor de aardigheid op YouTube Timelapse Scheepvaartverkeer op het IJ in Amsterdam eens bekijken. Te zien is doorgaand scheepverkeer en bijzondere situaties op het IJ, achter het Centraal Station in Amsterdam. Jaarlijks varen er 160.000 schepen en steken er 70.000 mensen over met de pont. Opnames zijn gemaakt in juli 2016 vanaf het Mövenpick Hotel Amsterdam City Centre en het Havengebouw. Inmiddels is het alweer veel drukker geworden. 

In de krant las ik vanmorgen dat de gemeente Amsterdam nu, behalve een brug ten westen van het Houthavengebied (zie bijvoorbeeld de Tower Bridge van architect Cees Dam), ook de haalbaarheid van een kabelbaan in dat gebied serieus gaat onderzoeken. Stug doorgaan met plannen maken, ze zijn het gewend in Amsterdam, de eerste plannen voor een brug over het IJ dateren al uit de 19e eeuw. Maar goed, ze zullen ook wel moeten. Het snelgroeiende stadsdeel Amsterdam-Noord, waarin al meer dan honderdduizend mensen wonen, moet snel een goede verbinding krijgen met het centrum, en met het nog te realiseren stadsdeel Haven-Stad ten westen van het Houthavengebied, waar nogeens honderdduizend nieuwe bewoners worden verwacht.

Geen opmerkingen: