woensdag, augustus 18, 2021

Muziekbeleving

Regelmatig speeld zich in mijn hoofd a.h.w. een autobiografische muziekcollage af, die gelinkt is aan een bepaalde periode in mijn leven. Als ik, om maar enkele bands of musici te noemen, The Rolling Stones, The Beatles, Little Feat, Zappa, Captain Beefheart, John Hiatt of Ry Cooder hoor, wordt ik bij wijze van spreken automatisch getransponeerd naar de betreffende periode. En daar zal ik zeer waarschijnlijk niet uniek in zijn. Hetzelfde geldt voor mij trouwens ook voor klassieke muziek. Hoor ik bijvoorbeeld symphonie nr. 9 ofwel 'The Great' van Franz Schubert, dan roept dat bij mij nog immer herinneringen op aan die allereerste keer, begin jaren zestig in het oude TivoliVredenburg in Utrecht. 
Sfeer, anekdotes en intense beleving van bepaalde songs of passages tijdens diverse concerten in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Nijmegen in met name de jaren 60, 70 en 80 blijven mij altijd bij.

Geen opmerkingen: