donderdag, augustus 12, 2021

veerman Coppelstock en Den Briel

Onlangs had ik het in mijn stukje 'Leuk weekendje Rockanje' ook even over Brielle of Den Briel. Dat prachtige oude vestingstadje, waar ik 's avonds laat even behoorlijk zat te klooien door dat eindeloze éénrichtingsverkeer. 't Is natuurlijk wel goed gekomen, maar niet zonder de wijze raad van mijn kleindochter, zonder haar had ik daar misschien nog wel rondgezworven. En dat in het bekende geuzenstadje, dat door toedoen van mijn oude geschiedenisleraar Doornbosch al sinds m'n jeugd tot mijn verbeelding spreekt. En niet alleen dat, later is mij het centrum echt bekend geworden, toen ik daar eind jaren tachtig zeiljachtje 'Felis Onca IV' kocht van een Briellenaar die in de Coppelstockstraat woonde. 

Coppelstock, de veerman die op 1 april 1572 met zijn informatie aan de Watergeuzen zo'n belangrijke bijdrage leverde aan het welslagen van de inname van Den Briel. De Watergeuzen, een vloot van zeerovers die uit Dover in Engeland waren verdreven, waren op zoek naar een nieuwe thuishaven van waaruit ze hun plundertochten konden voortzetten. Aanvankelijk hadden ze koers gezet richting Egmond, maar door een sterke noordwestenwind raakten ze verzeild in de Maasmond. Toen het daar vervolgens niet lukte om enkele vijandelijke schepen te pakken te krijgen, legden ze uiteindelijk aan voor Den Briel, alwaar veerman Coppelstock hun vertelde dat er weinig of geen Spanjaarden in de stad aanwezig waren. Kat in bakkie dachten de geuzen, waarna ze zonder noemenswaardige tegenstand naar binnen wandelden. Daarmee kwam Den Briel als eerste Hollandse stad onder het Spaanse gezag vandaan! 

Toen Alva vernam dat Den Briel was ingenomen stuurde hij een leger om de stad terug te veroveren. Maar daar staken ze in Den Briel een stokje voor door de sluis open te zetten, waardoor de Spanjaarden door het opkomende water werden terug gedreven. En zo verloor Alva Den Briel (zijn bril) en vertelde mijn oude geschiedenisleraar dat de heldhaftige Watergeuzen met behulp van veerman Coppelstock, Den Briel op de Spanjaarden hadden veroverd in naam van Oranje.

Geen opmerkingen: