zondag, oktober 06, 2019

Leren, leren, altijd maar leren


Toen ik afgelopen week weer eens op mijn pc zat te modderen met een nieuw programma, schoot mij de uitdrukking 'Education permanente' te binnen. Ooit, toen in 1968 de invoering van de Mammoetwet, het uiteindelijke resultaat van de jarenlange discussie over de democratisering van het onderwijs, nagenoeg samenviel met een nieuwe golf van maatschappijkritische opvattingen over het onderwijs, die in het teken stond van verborgen talent en individuele ontplooiing, hadden we het te pas en te onpas vaak over 'Education permanente', het was een welhaast gevleugelde uitdrukking.

Permanente educatie was nodig vonden we om onze reeds opgedane vakkennis voortdurend te actualiseren, een absolute must in onze snel evoluerende samenleving. Een gedachtegang die vijftig jaar later alleen maar actueler is geworden. Dacht ik destijds in mijn jeugdige overmoed nog weleens dat het niet zo'n vaart zou lopen, tegenwoordig weet ik wel beter. Wat voor een diploma je ook hebt behaald, als je op gezette tijden niet her-, om- of bijschoolt loop je in onze tijd van kennisverwerving in no time achter de feiten aan. En dat geldt dus niet alleen voor werkend Nederland, ook de vrijgestelde senior die achter zijn pc zit te klooien met een nieuw programmaatje moet permanent aan de bak blijven!

Geen opmerkingen: