vrijdag, december 28, 2018

Een kerstdiner in Harderwijk.


Het was weer oergezellig tijdens ons traditionele kerstdiner, waarvoor deze keer Christa en Jan Richard hun huis hadden opengesteld. Met z'n dertienen waren we, en iedereen had een bijdrage aan het menu geleverd. Soep, garnalensalade, diverse soorten puree, rollade, peertjes, noem maar op, allemaal even lekker en helemaal met de nodige wijntjes erbij. Tussendoor werd er heel wat afgebabbeld en werd er zowaar ook nog een z.g. 30 seconden spel gespeeld, het was als vanouds weer heel genoeglijk allemaal. Kerstmis, doorgaans gezelligheid troef, maar wat vieren we eigenlijk ook al weer?

Daar had niemand het over, en ik al zeker niet sinds ik in een zeer ver verleden een punt heb gezet achter welke vorm van religie dan ook. Maar dat neemt niet weg dat ik het natuurlijk nog goed weet. Met Kerstmis wordt namelijk de geboorte van het kindje Jezus gevierd. Christenen geloven dat Jezus als Zoon van God de zonden van de mens op zich nam. De naam kerstmis komt van de woorden Christus en mis en staat voor de de viering in de kerk. Kerst wordt gevierd op 25 en 26 december. Die data grijpen terug naar lang geleden, naar feesten rond Midwinter op 21 december, waarbij het boze werd verjaagd en het licht werd begroet.

De symboliek dat het boze na Midwinter wordt verjaagd en het licht wordt begroet spreekt mij erg aan. Daarom blijft het kerstfeest voor mij, net als vroeger, altijd het feest van het licht!

Geen opmerkingen: